16 декември 2019
  •  Говорят медиците

Кост от орел може да е доказателството, че неандерталците са правили бижута

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 05 ноември 2019 в 00:1413820
Снимка: A. Rodríguez-Hidalgo et al./Science Advances

Кост от крак на древен орел, със следи от обработка с каменен инструмент, допълва доказателствата, че неандерталците са правили накити и други орнаменти от пръсти на птици според проучване, публикувано в Science Advances.

При разкопките в пещерата Форадада, близо до североизточното средиземноморско крайбрежие на Испания, е открит фосил от пръст на крака на царски орел на възраст 39 000 години. Следите от инструменти по костта вероятно са направени, когато някой е махнал нокътя от крака на птицата, смятат археологът Антонио Родригес-Идалго (Antonio Rodríguez-Hidalgo) от Института за човешка еволюция в Мадрид и колегите му. Каменните артефакти, открити в пещерата, са свързани с неандерталците.

В пещерата са открити 12 кости от царски орел и други птици, включително седем кости от пръсти и един нокът. Не са открити следи от горене или зони за готвене, което предполага, че птиците са били улавяни заради пръстите и ноктите, а не за храна.

Следите от обработка с инструмент, върху костта. Кредит: Antonio Rodríguez-Hidalgo, IDEA

Това откритие съответства на други подобни находки на нокти и пръсти на птици в 10 обекта в южната част на Европа, датирани между 130 000 и 42 000 години, които са свързани с неандерталците. Хоминидите са създавали бижута от нокти в продължение на повече 80 000 години, докато не измират, приблизително по времето, когато пещерата Форадада е спорадично използвана за укритие, обясняват учените.

Но твърденията за символно поведение измежду неандерталците от много време е обект на противоречие. Учените спорят и дали типът инструменти, открити във Форадада и някои други европейски обекти на сходна възраст, са дело на неандерталци или Хомо сапиенс от Каменната ера.

Източник: Science news - A toe bone hints that Neandertals used eagle talons as jewelry