Кости, превърнати в опал, се оказаха на нов вид динозавър

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 06 юни 2019 в 11:10 6296 0

Художествена възстановка на вида. blog.everythingdinosaur.co.uk, Кредит: James Kuether

Находките от динозаври в Австралия са сред най-скромните, с едва няколко вида, открити през последните стотина години. Но един музеен експонат наскоро привлича вниманието и се оказва, че това е чисто нов вид, според проучване, публикувано в Journal of Vertebrate Paleontology.

Оказва се, че колекция от неизследвани кости в най-стария австралийски музей всъщност е изцяло нов животински вид и първото доказателство за стадо динозаври в страната, включително и един от най-пълните опализирани скелети на динозавър в света.

"Това е нечувано за Австралия", споделя водещият автор Фил Бел (Phil Bell). "Имаше около 60 кости в цялата колекция, което е забележителен брой за австралийски динозавър."

Опализираните останки за пръв път са открити през 1984г. от австралийския миньор Боб Фостър (Bob Foster), който по онова време работи в минните полета на селището Лайтнинг Ридж в Нов Южен Уелс.

Разочарован от находките на динозавърски кости (тъй като се прехранвал със събиране на опали), Фостър отива в Австралийския музей в Сидни, на почти 800 километра от дома си.

"Тогава бях доста изморен", споделя той. "Носих куфарите във влака, после в автобуса, след това по стълбите и накрая просто ги отворих и изсипах всички кости на масата, а те се спуснаха да ги хващат преди да паднат на земята."

Един от опализираните фосили. Кредит: Robert A Smith/Australian Opal Centre

Но дори и тогава, по необясними причини, най-голямата колекция от опализирани динозавърски фосили остава неизучена. Когато много години по-късно Фостър вижда някои от тях в магазин за опал в Сидни, той взима обратно каквото успява и дарява всичко на Австралийския център за опали през 2015г.

Едва там започва първото изследване на фосилите. След години внимателни анализи, използвайки CT скенер вместо физическа екстракция, учените от Университета на Ню Ингланд в Армидейл откриват следи от изцяло нов вид динозаври, наречени Fostoria dhimbangunmal, наречен на откривателя и на земята, в която са намерени.

Вградените в опала останки изглежда принадлежат на четири растителноядни динозавъра, които са свързани с игуанодоните. Развити през периода Креда, този клон динозаври са били доста разпространени в Европа и Северна Америка.

Fostoria е едва втория вид, описан в Австралия и също така най-младия. За разлика от своя събрат, открит в централен Куийнсленд, слоят, в който са открити тези фосили е стратографски по-висок, а мястото в миналото е било тучна равнина с езера и реки.

Зоната на разпространение на Fostoria dhimbangunmal; Bell, Vertebrate Paleontology, 2019

Затова авторите предполагат, че тези динозаври са заемали източното крайбрежие на някогашното вътрешноконтинентално море на Австралия, което е съществувало в средата на Креда, когато тези територии са били част от суперконтинента Гондвана.

Опализираните фосили поддържат по-ранните твърдения, че определен клон динозаври, с череп, подобен на днешния кон и тяло като на кенгуру, са били по-разпространени по света, отколкото се е предполагало.

Когато вътрешноконтиненталното море започва да изчезва преди около 100 милиона години, изсъхващия пясъчник близо до Лайтнинг Ридж започва да повишава киселинността си, освобождавайки силикати, които бавно се втвърдяват до получаването на опал.

Когато тази блестяща субстация попадне в пукнатините и джобовете на останките от динозавърски кости, тя създава интересна форма на запазени останки.

Кост от пръст на крака; Кредит: Robert A. Smith, Australian Opal Centre

Основавайки се на четири от тези опализирани фосили, учените смятат, че колекцията на Фостър е принадлежала на стадо от поне четири животни с различен размер, включително два големи индивида с дължина до 5 метра, един среден по размер и един малък.

Освен размера, единствения ясен показател за възрастта им е единичен, несрастнал прешлен, който предполага, че един от по-малките динозаври още не е бил достигнал пълно израстване на скелета.

"Имаме кости от всяка част на тялото, но не и цял скелет", споделя Бел. "Това включва кости от ребрата, предните и задните крайници, черепа, гръбначния стълб и опашката. Така че това е един от на-пълните находки на динозавър в Австралия, с около 15-20% от скелета на вида".

Източник: Science alert - Australia's First Known Dinosaur Herd Discovered Hidden in Glittering Fossils