23 април 2017
  •  Говорят медиците

Котките са плавали с викингите, за да завладеят света, разкрива генетично изследване

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 24 септември 2016 в 10:00104260
Норвежка горска котка Снимка: austere.co

Преди хиляди години котките са пътували с фермери, древни мореплаватели, а дори и викинги, за да са днес едни от най-разпространените домашни любимци.

Това установи първото мащабно проучване на древната котешка ДНК, направено от генетици от Института Жак Моно в Париж и представено на Международния симпозиум по биомолекулярна археология в Оксфорд миналата седмица, разказва сайтът на списание Nature.

Доктор Ева-Мария Гейгл (Eva-Maria Geigl) с екипа си са направили генетичен анализ на 209 котки от 30 погребения в Европа, Близкия изток и Северна Африка, чиято възраст варира от преди 15 000 до 18 век. Котките са били погребвани заедно с хората - и с древните египтяни, и с викингите. Изследователите са проследили и митохондриалната ДНК, която се различава от ядрената, защото се наследява само по женска линия.

"Ние не знаем историята на древните котки. Не знаем произхода им, не знаем как настъпило тяхното разпространение," - заяви Ева-Мария Гейгл пред Nature.

Анализът на ДНК на котки, намерени в древни египетски гробници, погребални места в Кипър и старо викингско селище в Германия показа, че котките вероятно са имали не една, а две вълни на разпространение.

Първата вълна

Първата вълна е настъпила в зората на земеделието преди от 12 до 9 хиляди години в Плодородния полумесец и околните области.

Изследването на митохондриалната ДНК - генетичната информация, която се предава само по майчина линия - установява, че дивите котки от Близкия изток и плодородното Източно Средиземноморие споделят подобна митохондриална наследственост.

Това говори, че дребните диви котки се разпространяват заедно с първите фермери, които строят големи хамбари, които привличат гризачи, а те, от своя страна, котки, а хората бързо оценяват ползата от тях.

Втората вълна

Втората вълна, която след няколко хиляди години обхваща вече почти цяла Европа и Северна Африка, започва в Египет. Древните египтяни вероятно са опитомили дивите котки преди около 6000 години, а при по-късните египетски династии, котките са били мумифицирани с милиони.

"Митохондриалната линия се среща у египетските мумии на котки от края на 4-ти век до н.е. и 4-ти век от н.е., а също се проявява и у котки в България, Турция и Субсахарска Африка по същото време," - пише Nature.

Тази втора вълна на разширяване е свързана с древните мореплаватели - фермери, моряци и викинги - защото котките са били вероятно желани гости на борда, за да държат гризачите в шах, разказва Гейгл. Нейният екип също така намира ДНК връзка по майчина линия с останки на котка във викингско селище от 8-ми - 11-ти век в Северна Германия.

Фрея, викингската богиня на любовта.

Между другото, в хода на изследването френските учени са намерили други интересни факти от историята на котките. Например сивооцветените шарени котки (които на английски се наричат таби) се появяват в резултат на мутация едва през Средновековието.

"Таби" котета. Снимка: houseofpurr.com

Важно е да се отбележи, че резултатите все още не са представени в рецензирано списание, така че това са само първоначални данни и биха могли да се променят като се задълбочи анализът на това епично пътешествие на домашните котки през морета и континенти.