21 октомври 2019
  •  Говорят медиците

Кожата старее по-бързо в космоса

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 29 май 2015 в 09:4623310
Betty Nusgens

Кожата на трите мишки, които са живели на Международната космическа станция 91дни, се е изтънила с 15%. Това е първото проучване на ефекта на безтегловността върху кожата.

Въпреки че земните подмладяващи кремове твърдят, че имат "антигравитационен ефект" върху кожата, оказва се, че безтегловността може да доведе до преждевременно стареене на епидермиса.

Иследванията върху астронавтите показват изтъняване на кожата, както и промени в еластичността й и намалени регенеративни способности. Констатациите имат значение за здравето на космонавтите по време на дълги космически полети.

Добре известно е, че астронавтите, които имат суха кожа, в космоса са по-чувствителни дори към леки нарушения на целостта й. Този ефект се добавя към другите неприятни влияния на микрогравитацията върху човека в космоса, включително загубата на костна и мускулна маса, промени в зрението и артериите. Много от тези заболявания могат да изчезнат с течение на времето, след като астронавтите се върнат на земята. Но те предизвикват загриженост за последиците за здравето при дългосрочни космически мисии.

Космическите експерименти, в които се включат животни, дават възможност да се изследват последиците от микрогравитацията върху здравето с методи, които често не могат да се прилагат върху хора в космоса. Изследванията при хората обикновено са неинвазивни.

Група от изследователи, водена от Бети Нусгенс (Betty Nusgens) от Университета в Лиеж, са взели проби от кожата на мишки, живели на борда на МКС за 91 дни са установили, че дебелината на дермата е намаляла с 15% и че темпът на изтъняване е много по-бърз, отколкото се наблюдава на Земята.  Авторите установили и някои промени в растежа на космите при мишките.

Засега учените не знаят с какво е свързана деградацията на дермата в условията на микрогравитация.

Нусгенс предлага хипотезата, че в космоса може да е нарушена програмата на стволовите клетки, които са отговорни за регенерацията на кожата и растежа на космите.

Text-to-speech function is limited to 100 characters