24 август 2017
  •  Говорят медиците

Кръвта на комодския варан - ключ към нови антибиотици

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 13 април 2017 в 10:0026620
Снимка: SCIENCE PHOTO LIBRARY

Кръвта на комодския варан съдържа важни съединения, които могат да предложат ново лечение на инфектирани рани.

Изследователи от Университета "Джордж Мейсън" в САЩ съобщават, че са създали синтетично съединение, основано на молекули от кръвта на варана, което има антимикробно действие. Опитите им показват, че с негова помощ се лекуват инфектирани рани върху мишки.

Учените прогнозират, че в бъдеще този протеин може да бъде превърнат в антибиотик - стъпка напред в търсенето на нови антибиотици в борбата с мултирезистентните патогени. Проучването е публикувано в списание Nature.

Комодските варани, които населяват само пет острова в Индонезия, имат над 80 бактериални щама в слюнката си, включително такива, които причиняват отравяне на кръвта или сепсис. Те обаче не засягат самите влечуги, което предполага, че имат имунитет.

Екипът от Вирджиния, воден от Моник ван Хоек (Monique van Hoek), открива, че DRGN-1 действа добре върху инфектирани рани на мишка срещу два бактериални щама - Псевдомонас аеругиноза (Pseudomonas aeruginosa) и златист стафилокок (Staphlyococcus aureus), познат още като MRSA.

Тези две бактерии са особено упорити и трудни за лечение, тъй като имат бактерии, които се държат заедно под формата на колонии, значително по-резистентни на антибиотици от единична бактерия.

Учените твърдят, че DRGN-1 помага на заздравяването чрез антимикробна активност и също така осигурява мигриране на кожни клетки в близост до раната.

Макар засега да са извършени само опити върху мишки и само с два бактериални щама, учените смятат, че DRGN-1 е добър кандидат за допълнителни проучвания и възможно развитие на локален терапевтичен агент за инфектирани рани.

Слон уби ловеца си