Кръвта на най-старата жена в света загатва границите на живота

Съществуването ни зависи от живота на стволовите клетки

Катя Димитрова Последна промяна на 14 юни 2016 в 16:45 21543 0

Кредит www.fi.edu

Смъртта е единственото сигурно нещо в живота – това показва анализ на една от най-възрастните и здрави за годините си жени в историята на човечеството.

Родена през далечната 1890 г. в Холандия, Хенрике ван Андол-Схипер (Hendrikje van Andel-Schipper) остава в историята като една от най-старите жени в света, доживяйки достолепните 115 години в забележително за възрастта си здраве и кристално съзнание.

Малко преди да почине през 2005 г., тя завещава тялото си на науката с пълната подкрепа на живите ѝ роднини с условието, че всички резултати от проведените научни анализи ще се оповестяват публично, пише New scientist.

Първото наблюдение на учените е, че кръвоносната система на Хенрике е в отлично състояние. Изследователите вече са изследвали кръвта ѝ и други тъкани, за да разберат как те са били засегнати от възрастта.

Анализите показват, че естественият край на живота зависи от капацитета на стволовите клетки. След като стволовите клетки достигнат състояние на изтощение, те се самоограничават, постепенно отмират и намаляват способността на тялото да запазва регенерирането на жизненоважни тъкани и клетки, като например кръвта.

„Ако има ограничение на стволовите клетки, значи има ясно ограничение и на човешкия живот“, заключва Хене Холстег (Henne Holstege) от Медициснкия университет в Амстердам, който е и начело на изследователския екип.

Той цитира експеримент, при който се наблюдава, че белите кръвни клетки на най-възрастната жена са били с драстично износени теломери – защитните окончания на хромозомите, които „изгаряли като фитил“, когато стволовите клетки умирали. Теломерите белите кръвни клетки са 17 пъти по-къси от тези на мозъчните клетки, които не се репликират през целия живот.

Смята се, че всеки човек се ражда с около 20 000 стволови клетки. Колко повече остарява човек, толкова повече се съкращава техният брой.

Екипът се опитва да установи броя на белите кръвни клетки, генериращи стволови клетки, чрез изучаване на модела на мутациите, които са намерени в рамките на кръвните клетки. Моделът е толкова сходен във всички клетки, от което изследователите заключват, че всички дотолкова тясно свързани. Това би могло да послужи за инструмент за удължаване на съществуването на стволовите клетки. Така в бъдеще хората може би ще живеят повече, надяват се учените.

Междувременно Холстег съобщава за една друга забележителна находка - мутациите в рамките на кръвните клетки са безвредни и всичко е резултат от погрешна репликация на ДНК по време на живота.