Крокодилите могат да спят само с едното си мозъчно полукълбо, докато другото остава нащрек

Никола Кереков Последна промяна на 27 октомври 2015 в 15:35 4626 0

Кредит cath91800/Flickr

Колкото и странно да звучи, не всички животни затварят и двете си очи, докато спят като нас. С цел поддържане на безопасността и бдителността, някои животни почиват в състояние известно като "унилатерален сън", при който половината от мозъка им се изключва, докато другата половина остава нащрек да засича промени в тяхната непосредствена среда. Благодарение на ново изследване, вече знаем, че този тип поведение е характерно и за крокодилите.

Австралийски и немски учени са установили за пръв път, че когато крокодилите спят с едното полукълбо на мозъка си, те държат едното си око отворено, като то остава бдително за появата на потенциални хищници. Още по-полезно за тях - тъй като няма чак толкова хищници, които да се хранят с тях - е че това им позволява да държат под око евентуалната плячка, която е достатъчно невнимателна, за да се приближи.

"Тези открития са наистина вълнуващи, тъй като те са първите подобни изследвания при крокодили и могат да променят начина, по които разглеждаме еволюцията на съня," смята ръководителя на изследването Майкъл Кели (Michael Kelly) от La Trobe University в Мелбърн, Австралия. "Това, което смятаме за "нормален" сън може да се окаже, че е много по-късно възникнал, отколкото сме смятали."

Учените са заснели млади крокодилчета в тестово ограждение за период на 24 часа, за да проверят какво е нивото на внимание на животните по време на сън. Въпреки че крокодилчетата спяли със затворени очи през повечето време, се наблюдавал и друг тип поведение.

Когато нов крокодил бил пускан в заграждението, спящите крокодили проследявали новодошлия с едното си око и освен това били особено бдителни към самите учени.

"Те определено наблюдаваха хората, които бяха в близост," разказва един от изследователите, Джон Леску (John Lesku) пред BBC. "Но дори когато хората напускаха помещението, животните продължавали да държат едното си око отворено, насочено точно към мястото, където преди това е бил човека - което показва, че те следят за потенциална заплаха."

Унилатерлен сън е установяван и преди при птици и някои водни бозайници, включително моржове и разбира се най-известния пример - делфините. Колкото повече животни, проявяващи този тип поведение откриват учените, толкова повече сънят и с двете очи затворени започва да изглежда като еволюционна странност - макар да ни се струва напълно нормално, може да се окаже, че по-скоро този режим на сън е неестествен.

"Ние сме склонни да смятаме нашия тип сън за нормата - поведение свързано с почти пълно изключване на повечето сетивни системи в мозъка," разказва Леску. "Но въпреки това след като вече се знае, че много птици спят само с едното си мозъчно полукълбо, а вече подобни доказателства се натрупват за крокодили и за други влечуги, изведнъж може да се окаже, че нашия начин на сън е необичайния."

Резултатите са публикувани в The Journal of Experimental Biology.

Източник: Science Allert