19 октомври 2017
  •  Говорят медиците

LIGO се завръща в търсене на нови гравитационни вълни

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 05 декември 2016 в 09:0020060
Детекторът в Ливингтън, Луизиана. Снимка: Caltech/MIT/LIGO Lab

В началото на декември обновената обсерватория LIGO (Laser Interferometer Gravitational-wave Observatory) в САЩ стартира нова наблюдателна кампания за откриване на гравитационни вълни, кампания, която ще продължи шест месеца, съобщи MIT.

През последната година са монтирани в LIGO по-добри лазери, електроника и оптика, така че се е увеличила чувствителността на обсерваторията с от 10 до 25%. Учените се надяват, че сега ще могат да настройват детекторите към гравитационни вълни и екстремни събития, които произхождат още по-далеч във Вселената.

През първата наблюдателна кампания на LIGO бяха открити две гравитационни вълни, а именно :

GW150914

На 14 септември 2015 детекторите LIGO извършват първото директно откриване на гравитационни вълни, само два дни след като учените рестартират обсерваторията като Advanced LIGO - подобрена версия на двата големи интерферометъра - единият - в Ханфорд, Вашингтон, а другият на 3000 километра  - в Ливингстън, Луизиана. След анализ на сигнала, учените установили, че това наистина е гравитационна вълна, която е резултат от сливането на две масивни черни дупки на 1,3 милиарда светлинни години.

GW151226

Гравитационни вълни, отново на две черни дупки, които се обединяват на около 1,4 милиарда светлинни години от Земята. Вълните бяха открити от LIGO на 26 декември, 2015.

Освен това има още една гравитационна вълна-кандидат, която има твърде ниска статистическа достоверност (2 сигма), за да се характеризира като откритие, а именно LVT151012 , която се открива на 12 октомври, 2015.

След ъпгрейта на детектора LIGO ще може да се наблюдава по-далеч в пространството и още до 25% допълнително гравитационни вълни. И сега, да се надяваме, че ще може да открива гравитационни вълни не само от сливащите се черни дупки, но също така и гравитационни вълни, причинени от сливането на неутронни звезди.