19 ноември 2018
  •  Говорят медиците

Лайбниц: "За да се изведе от нищото всичко, е достатъчна единица"

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 01 юли 2018 в 00:4199920

На днешната дата,  1 юли, 1646 е роден Готфрид Вилхелм Лайбниц (Gottfried Wilhelm Leibniz), немският математик, измислил интегралите, изтормозили поколения студенти.

Тази година е почетен от Google:

А списъкът на научните достойнства на Лайбниц е много дълъг - математик и физик, философ и дипломат, лингвист и юрист. Още в младостта си е започна с математизацията на логиката, а след това изобретява механичен калкулатор, по-добър от този на  Паскал - той умножава, дели и вади корени. Създава математическия анализ като последователна наука със символи и терминология.

"Ако светът се нуждае от покровител на кибернетиката, трябва да е Лайбниц", е казал Норберт Винер. И бащата на кибернетиката има основание за това - Лайбниц е създателят на двоичната система, алфата и омегата на компютърния свят.

Символът на измъчващия студентите интеграл, също въведен от Лайбниц, произлиза от издължената буква S - първата буква на израза "summa summarum" (сума от суми). И за създаденото от него диференциално смятане Лайбниц казва: "Това, което някой запознат с този начин на смятане може да получи на три реда, други учени мъже са принудени да следват сложни обиколни пътища".

Лайбниц е мислил, че всички човешки конфликти могат да бъдат сведени до математика и логика. "Защо ни е да воюваме?", казва Лайбниц: "Нека седнем и посмятаме". И върху медалът, издаден в чест на двоичната система, са сложили думите на Лайбниц: "За да се извади от нищото всичко, е достатъчна единица".