Ландау: Науките се делят на естествени, неестествени и противоестествени

НаукаOFFNews Последна промяна на 22 януари 2023 в 00:00 38955 1

Лев Ландау

Руският нобелист Лев Ландау е роден на днешната дата, 22 януари, през 1908 година, в Баку, по това време част от Руската империя.

Ландау е вундеркинд. На шега разказва за себе си, че се е научил да решава интеграли на 13 години, а винаги е можел да диференцира.

На 14-годишна възраст завършва училище и се записва едновременно в два факултета на Университета в Баку - Физикоматематическия и Химическия. На 19 е аспирант, на 21 е на стаж при Нилс Бор и други световни изследователски центрове. Занимава се с квантова механика, физика на твърдото тяло, магнетизъм, физика на ниските температури, физика на космическите лъчи, хидродинамика, квантова теория на полето, ядрена физика и физика на плазмата.

Още приживе става легенда, получава Нобелова награда, става член на Датската кралска академия на науките, Кралската академия на науките на Нидерландия, чуждестранен член на Лондонското кралско общество, Националната академия на науките на САЩ, Американската академия за изкуство и наука, Френското физическо общество и Лондонското физическо общество.

През 1938 г. Ландау е арестуван в Москва по обвинение в антисъветска агитация и шпионаж в полза на Германия. Всъщност Ландау участва в съставянето на  позив, призоваващ към сваляне на режима на Сталин, в който е наречен фашистки диктатор. Уволнен, ученият прекарва в затвора една година. Освободен е благодарение на застъпничеството на Пьотър Капица и Нилс Бор.

Снимка на Ландау от затвора

Блестящата кариера на физика приключва през януари 1962 г. на заледената магистрала близо до Москва. Ландау оживява от катастрофата, но никога вече не се връща към науката. В болничното отделение го посещава посланикът на Швеция и му връчва Нобеловата награда „за неговите пионерски теории на кондензираните среди и особено на течния хелий“.

Научното наследство на Ландау е огромно, трудовете му са класика, а фразите - афоризми.

Ето някои от тях:

Науките се делят на естествени, неестествени и противоестествени.

Произведението на оптимизма по знанието е константа.

Хората, след като чуят за някакво необичайно явление в науката или в живота, започват да предлагат невероятни хипотези за тяхното обяснение. А би трябвало на първо място да се разгледа най-простото обяснение - че всичко това е лъжа.

От дебелите книги не може да се научи нищо ново. Дебелите книги са гробище, в което са заровени идеите на миналото.

Поради краткостта на нашия живот не можем да си позволим лукса да се занимаваме с въпроси, които не обещават нови резултати.

Физикът се стреми да направи сложните неща прости, а поетът - простите неща - сложни.

Най-страшният грях е да се скучае! ... ще дойде Страшният съд, господ ще ви призове и ще попита: „Защо не използва всички блага на живота? Защо скуча?

Всеки има достатъчно сили да изживее достойно живота си. И всичките тези приказки, колко е трудно сега, са само тарикатски начин да се оправдае своя мързел. Необходимо е да се работи и току-виж - и времето се промени.

Английският трябва да знае! Дори най-тъпите англичани го знаят нелошо.

Бракът е кооперация и няма нищо общо с любовта.

По-добре е да се преструвате, че сте щастлив, отколкото да се чувствате искрено нещастен.

Най-голямото постижение на човешкия гений е, че човек може да разбере неща, които не може да си представи.

СтефанМандев