Липсата на кислород кара бактериите да причиняват акне

Наука ОFFNews Последна промяна на 29 октомври 2016 в 13:03 10113 0

Кредит Kari Lounatmaa / Science Photo Library

Бактерията Propionibacterium acnes , която причинява акне.

Учените са открили точно защо бактериите по кожата, които обичайно са безвредни, в друг момент причиняват пъпки. Това е пробив, който би могъл да даде нови методи за лечение на акне, евентуално след две години, съобщи NewScientist.

Резултатите от изследването са публикувани в Science Immunology.

Ричард Гало (Richard Gallo) от Университета на Калифорния, Сан Диего, и колегите му са открили, че една безобидна бактерия, която живее на повърхността на кожата, може да предизвика възпаление и акне, когато се намери в капан без въздух, в мазнина - условия като тези, в космените фоликули.

Каскади от химикали

В безвъздушна среда бактерията Propionibacterium acnes превръща себума - мастен секрет отделян от мастните жлези - в мастни киселини, които активират възпаление в околните клетки на кожата. Като анализират смеси от бактерии с човешките клетки на кожа и коса, екипът на Гало установява, че мастните киселини деактивират ензимите, наречени хистон деацетилаза, които обикновено действат като спирачка за възпаленията. След като спирачката е изключена, се произвеждат каскади от химикали от клетките на кожата, утежняващи възпалението, което причинява акне.

За съжаление, търкането на лицето не е решение, тъй като бактериите се слепват една с друга, образувайки структури, наречени биофилми, които да им помагат да се закотвят в кожата. Различни видове терапии са допълнително усложнение заради фактът, че някои щамове на P. acnes  всъщност са полезни за здравето на кожата. Независимо от това, Гало е уверен, че откритието на екипа може да доведе до нови методи за лечение. "Ние може или да потиснем образуването на тези мастни киселини, или да блокираме тяхното въздействие върху кожата", казва Гало. "Работим за това как да го направим".

Хормонен скок

Откритието би могло да помогне да се обясни защо някои хора изглеждат по-склонни от останалите на появата на акне. Това може да е, защото космените фоликули на някои хора са особено задушаващи. Освен това някои хора са наследили гени, които правят кожните им клетки по-уязвими по отношение на възпаление от мастни киселини, произведени от P. acnes , или може да имат щамове бактерии върху кожата си, които образуват прекомерни количества мастни киселини. "Мисля, че всички тези аспекти вероятно играят роля", коментира Гало.

Тийнейджърите са най-уязвими за такива възпаления, защото приливът на полови хормони по време на пубертета управлява производството на повече себум в кожата. Този допълнителен себум позволява на P. acnes в космените фоликули да произвеждат повече мастни киселини, които влошават възпалението.

"Ако имаме късмет, това може да доведе до нови лекарства в срок от две до пет години", заяви Гало.