16 декември 2017
  •  Говорят медиците

Любовта е свързана с намаляване на сивото вещество

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 14 декември 2016 в 14:1059821
Снимка: Redbook

Японски учени откриха, че любовта е свързана с намаляване на обема на сивото вещество в стриатума на мозъка.

Резултатите от работата публикувани в списание Frontiers in Psychology.

Отдавна е известно, че състоянието на романтична връзка е свързано с функционални промени в мозъка. То е придружено от повишено отделяне на хормони като допамин, увеличаване на взаимодействията между невроните в системата за възнаграждение, включително стриатумът. Но корелацията  между невроните и състоянието на влюбеност са проучени недостатъчно, по-специално не е известно какви мозъчни структури характеризират това състояние, освен стриатумът.

Предишни изследвания показаха, че в първите дни на влюбването у хората отслабва когнитивният контрол - това се наблюдава при преминаване психологически тестове. За да разберат защо, учени от Националния институт за физиологични науки и други научни институти, проведоха проучване на 56 млади влюбени, с помощта на магнитен резонанс (MRI). Контролната група се състои от 57 души без романтична връзка.

Разликите в плътността на сивото вещество. (A) Местоположение на дорсалния стриатум. Средната плътност на сивото вещество на групите във връзка и без връзка. Hiroaki Kawamichi et al., Frontiers in Psychology, 2016

Преди сканирането участниците запълват 7-точкова скала на субективното щастие (SHS). Резултатите показват, че в групата на влюбените средният бал SHS е по-висок: 5.1 ± 0.1 срещу 4,6 ± 0,2 на тези без връзки. При влюбените са наблюдавани структурни промени в мозъка. По този начин плътността на сивото вещество в дорсалния стриатум се оказа значително по-ниска. Други разлики между групите не са регистрирани.

Учените уточняват, че корелацията е установена еднократно и затова не може да се говори за причинно-следствена връзка - обемът на сивото вещество на някои влюбени може да е бил поначало нисък.

Освен това все още няма изследвания, които да доказват, че плътността на сивото вещество влияе на когнитивните способности.

Те приемат само, че промените в мозъка са адаптация на атаката на хормоните.

При някои индивиди намаляването е впечатляващо.

25 декември 2017 в 00:0010185