Ловецът на екзопланети TESS намери черна дупка, разкъсваща звезда (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 30 септември 2019 в 10:30 8461 0

Търсейки нови планети, спътникът на НАСА TESS изненадващо показа на астрономите черна дупка, разкъсваща звезда на парчета.

Наблюдението дава рядък поглед на предсмъртните мигове на звезда, разрушавана от чудовищните гравитационни сили на свръхмасивна черна дупка.

Това явление се нарича ​​„събитие на приливен колапс“ (TDE - tidal disruption events), яростни избухвания на радиация, когато една звезда, приближила се твърде близо до черна дупка, е разкъсана на парчета.

Такива TDE са наблюдавани изключително рядко - в цялата история на астрономическите изследвания това е станало само около 40 пъти. Но новото събитие, открито от учените, не е просто обикновен астрономически феномен. По своята яркост той надминава всичко, което им е било известно досега.

Черната дупка, погълнала звездата, има маса около шест милиона пъти по-голяма от масата на Слънцето и се намира в центъра на галактиката 2MASX J07001137-6602251, на 375 милиона светлинни години от нас в южното съзвездие Волан (Летяща риба). Системата изглежда по-млада и по-богата на прах от системите, в които са наблюдавани предишни TDE.

Анализирайки данните от орбиталния телескоп НАСА TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite), екип учени регистрира необичайния обект и насочва още няколко измервателни уреди. Така разкрива редица необичайни физични явления в този процес. Например, че температурата на газовия диск около черна дупка спада наполовина - от 40 хиляди градуса по Целзий до 20 хиляди градуса само за няколко дни. Засега учените не могат да намерят обяснение на този факт и продължават да наблюдават, за да получат по-пълна информация за това как ще се развие това събитие във времето.

Справка: Discovery and Early Evolution of ASASSN-19bt, the First TDE Detected by TESS, Thomas W.-S. Holoien et al., The Astrophysical Journal