01 декември 2021

Луната има опашка, подобна на комета. Всеки месец тя засяга Земята (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 12 март 2021 в 00:00 54770

Освен ако случайно не разполагате със специален вид камера, може никога да не забележите, че нашата Луна влачи дълга, невидима опашка от частици, които се движат зад нея, точно като комета или метеор.

Опашката на Луната, която се движи зад нея и от време на време дори засяга Земята, е обект на научно внимание още от откриването й в края на 90-те години, но The New York Times съобщава, че сега учените смятат, че най-накрая разбират откъде идва. Отговорът е интересен - изглежда, че произтича от ударите на метеори и астероиди - но резултатът е напомняне, че естественият спътник на Земята е далеч по-динамичен от някаква мъртва, скучна скала, която се носи безразлично из космоса.

Самата опашка е поток от натриеви частици, издухани от Луната от периодичните сблъсъци и подхранвани от фотоните на Слънцето, според изследване, публикувано в Journal of Geophysical Research: Planets на екип физици от Бостънския университет.

Опашката на Луната се носи зад нея по околослънчевата орбита, а не околоземната, което я прави да изглежда  като права линия от нашата земна гледна точка. Това също означава, че ние, на Земята, понякога се оказваме на пътя на потока, която земната гравитация фокусира в тесен лъч, който се извива около планетата и продължава напред зад нея.

Анимация показва как натриевите атоми, изхвърлени от лунната повърхност, се влияят от орбитата на Луната около планетата Земя. Видео от Джеймс О'Донохю (James O'Donoghue)/ @ PhysicsJ, базирано на симулации от Джоди К. Уилсън (Jody K. Wilson).

Карл Сейгън е казал, че Земята е само „прашинка, огряна от слънчев лъч“. Вероятно би се очаровал да разбере, че по време на новолуние Земята е прашинка в лунната опашка.

Справка: Long‐Term Observations and Physical Processes in the Moon's Extended Sodium Tail