Луната може да е от замразени останки от древния магмен океан на Земята

НаукаOFFNews Последна промяна на 02 май 2019 в 11:51 4650 0

Кредит: National Geographic / Dana Berry;Източник: Robin Canup, Southwest Research Institute

Ново проучване показва, че Луната се е образувала след като гигантска протопланета се е разбила на нашата планета, която е била покрита с океан от магма.

В резултат на това изплисканата магма образува диск около Земята, който евентуално се слива в тялото на нашия спътник Луната, според изследването, съобщава LiveScience.

Никой не знае как се е формирала Луната и най-популярната теория - известна като хипотезата за гигантски сблъсък - не изглежда да съответства на съвременните наблюдения на химичния състав на нашия естествен спътник.

В новото проучване, публикувано в списание Nature Geoscience, екип изследователи от Япония и САЩ се опитват да разрешат тази лунна загадка като прибавят в хипотезата и магма.

Новото изследване започва със стандартната версия на хипотезата, че Земята е ударена от огромно космическо тяло, която звучи по следния начин: Някога преди около 4.5 милиарда години, когато Слънчевата система и била все още пълна с планетни ембриони, коварна протопланета приблизително с размерите на Марс преминава близо до Венера и се разбива челно във все още формиращата се Земя. Разбитите останки от този  планетоид, заедно с парчета разкъсан материал, изхвърлен от Земята, се обединяват в орбита около нашата планета и в крайна сметка се превръщат в Луната, която познаваме и обичаме.

В началото си, Земята е била буквално море от магма и разтопени метали и е светела като неярка звезда.

Компютърните симулации на това древно въздействие показват, че ако това наистина е бил начинът, по който се появява Луната, по-голямата част от материала, съставляващ Луната, трябва да е дошъл от планетоида, който се е сблъскал със Земята. Но последните изследвания на лунните скали разказват различна история. Все повече и повече изследователите откриват, че химическият състав на Земята и Луната е почти идентичен . Как тогава Луната може да бъде направена и от Земята и не от Земята едновременно? Какво се е случило?

Авторите на новото изследване се опитват да разрешат този парадокс, като поставят времето на големия сблъсък около 50 милиона години след образуването на Слънцето (към по-ранния край на обичайно прогнозирания прозорец), когато младата Земя може да е била покрита с океан от магма с дълбочина 1 500 км. В серия от компютърни симулации учените сблъскват скалиста протопланета в тази магма и след това наблюдават как океанът от лава се пръска в космоса като гигантска магмена „ръка“.

Тази снимка от симулацията на екипа показва гигантския планетоид (в синьо), който се разбива в покритата с магма прото-Земя (в червено) преди около 4,5 милиарда години.  Тъй като огромни количества лава се изплискват в космоса, се образува диск около Земята, който накрая се слива в Луната. Кредит: Hosono et al / Nature Geoscience

Магмата достига значително по-високи температури от скалистия материал на планетоида, който причинява разпръскването на лавата в такива мащаби, че да излезе в космоса.

Изследователите пишат, че първоначално вълните на магмата са последвали разбитите части от протопланетата в орбита около Земята, но бързо ги изпреварват. Докато по-голямата част от протопланетата в крайна сметка пада обратно в горещия океан на Земята, огромният облак от разтопен материал остава на орбита и накрая се слепва в Луната.

Тези симулации доведоха до луна с много по-висок процент на материал, получен от Земята, отколкото откриват предишните изследвания.

"В нашия модел около 80% от Луната е съставена от протоземни материали", съобщава в изявление съавторът на изследването Шун-Ичиро Карато (Shun-ichiro Karato), геофизик от университета Йейл. "В повечето от предишните модели около 80% от Луната са направени от удрящия елемент. Това е голяма разлика."

Според авторите на изследването хипотезата за магмения океан показва, че химическият състав на лунната почва може да бъде съвместим с  теорията на гигантския сблъсък. Все още не е пълен отговор на това как се е образувала Луната, но тя обединява преобладаващата теория с действителните наблюдения малко по-акуратно.