12 ноември 2019
  •  Говорят медиците

МКС ще сваля боклуците в орбита около Земята с лазер (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 30 април 2015 в 16:4929730
Тази графика от 2013 г. показва облака от космически боклуци, заобикалящи Земята. Снимка: NASA's Goddard Space Flight Center/JSC

Международната космическа станция един ден вероятно ще бъде въоръжена с лазерно оръжие, за да свали мнобройните отломки в орбита около Земята, казват изследователите.

С лазерна стрелба евентуално ще може да се отървем от един голям процент от най-опасните космически боклуци, пише днес space.com.

Изследователи на НАСА казват, че близо 3000 тона космически отломки обикалят в ниска околоземна орбита, включително изоставени спътници, ракетни степени, големи и по-малки парченца - отломки от сблъсъци с по-големи тела.

Програмата на НАСА, която се грижи за този проблем Orbital Debris e изчислила, че има над 21 000 парчета боклук по-голям от 10 см и около половин милион парчета между 1 и 10 см. Броят на частиците, по-малки от 1 см са над 100 милиона.

Ако отломките попаднат в земната атмосфера, вече не представляват сериозна заплаха. Повечето частици изгарят при навлизането в атмосферата, а тези, които оцеляват, обикновено падат в някой океан или слабонаселен район.

НАСА посочва, че средно по едно парче от космосмическия боклук на ден се връща на Земята през последните 50 години. Засега не се съобщава за пострадали или големи щети.

Удари с боклуци, дори с размерите на винт могат да нанесат катастрофални щети на космически апарат, тъй като тези отломки се движат като снаряди със скорост от порядъка на 36 000 км/ч.