03 април 2020

Магнитните полюси на Земята няма да сменят местата си скоро

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 27 ноември 2015 в 11:4074403
Концепция на художник за това как ще изглеждат сиянията при по-слабо геомагнитното поле, отколкото е днес. Снимка: Huapei Wang/NASA's Earth Observatory/NOAA/DOD

Продължаващото отслабване на глобалното магнитно поле на нашата планета накара много учени да очакват скоро смяна на полюсите. Това се е случвало много пъти в историята на Земята, но този път вероятно ще ни се размине.

Отслабването е започнало от много висока точка и може би магнитното поле на Земята просто се връща към нормалното си състояние, според доклад, публикуван миналата седмица в Proceedings of the National Academy of Sciences.

Съвременното геомагнитно поле е с около 10% по-слабо, отколкото е било по време на първото му измерване в началото на ХIХ век. Ако се съди по геоложките следи, в миналото подобно отслабване на магнетизма е последвано от смяна на Южния и Северния магнитни полюси.

Периодът на инверсия (размяна) е съпроводен с рязко отслабване на геомагнитното поле. В резултат на това би се увеличило количеството на космическите лъчи, бомбардиращи Земята. И ако преди това не е било повод за безпокойство, то днес, когато сме напълно зависими от електричество, радио комуникации и сателити, прекъсването на работата на тези системи може да предизвика неприятности. Има ли наистина причина за безпокойство?

Съобщение на сайта на Колумбийския Университет, което представя едно ново изследване, дава надежда, че всичко ще бъде наред.

Проследявайки свидетелствата за динамиката на геомагнитното поле през последните 5 милиона години, авторите показват, че в миналото магнитното поле на Земята е било много по-слабо от съвременното ниво. По време на дълги периоди от време напрежението му не надвишава 60% от настоящата му стойност.

Възстановяване на нормалното състояние

Магнитните полюси на Земята напълно променят местата си няколкостотин пъти през последните 100 милиона години, като за последен път е било преди около 780 000 години. Някои учени смятат, че при спада в интензитета на магнитното поле от преди 41,000 години също е имало за кратко инверсия.

Когато учените  започнаха да забелязват спад в магнитното поле - с около 10% през последните два века - това доведе до спекулации, че ни очаква отново смяна.

Графика на геомагнитната полярност: в черно и бяло са интервали с нормална и обратна полярност на геомагнитното поле през последните 40 милиона години. (Gee & Kent, 2007 г.)

Но това не означава, че ще се случи скоро. Интензитетът на магнитното поле се повишава и спада без ясен модел. Само понякога намаляването му отива твърде далеч, то става нестабилно и евентуално настъпва инверсия. По време на смяната, интензивността на магнитното поле намалява в преходен период, който обикновено продължава стотици хиляди години, а след това се възстановява.

"Магнитното поле на Земята просто се връща към средното си ниво в дългосрочен план," - заяви един от авторите на изследването, Денис Кент (Dennis Kent) от Колумбийския университет. - То отслабва бързо, но ние още не сме се доближили до средното." Според учения, смяната на магнитните полюси "определено стои в дъното на списъка с нещата, за които трябва да се тревожим".

Az 27.11 2015 в 17:17 3
Смениха се вече,какво чакат някои не ги знам!
Отиват на мястото си,където са били при създаването на Земята!
Милена 27.11 2015 в 13:54 2
Не става дума за физическа смяна на магнитните полюси, а за прмяна на полярността. И в момента самите магнитни полюси се движат, т.е. променят координатите си.
Магнитното поле обуславя наличието на магнитосферата.
В миналото инверсия на магнитните полюси е настъпвала много пъти и животът се е запазил. Ако, както се твърди в някои хипотези, по време на смяна на полюсите магнитосфератав даден момент изчезне, Земята ще бъде бомбардирана с космически лъчи, които представлява опасност за жителите на Земята и още повече, ако изчезването на магнитосферата се свърже с изтощението на озоновия слой. Окуражаващото е, че по време на инверсия на магнитното поле на Слънцето, която се случва през март 2001 г., пълно изчезване на слънчевата магнитосфера не е регистрирано.
По-горе в статията е отбелязано безпокойство за зависимостта ни от електричество, радио комуникации и сателити.
Мариян 27.11 2015 в 12:12 1
А какво ще стане, ако магнитните полюси си сменят местата? По какъв начин ще повлияе тази смяна на битието ни? Уточнявам: питам не за времето, през което се извършва тази смяна на полюсите (което бързо ли става или се влачи с години), а за след като се сменят и северният отиде на мястото на южния, а южният - на мястото на северния.