Mагнитното поле на Земята в Южноатлантическата аномалия отслабва (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 21 май 2020 в 13:24 13708 0

Концепция за спътниците SWARM, които измерват магнитното поле на Земята. Кредит: ESA / ATG Medialab

В зона, простираща се от Африка до Южна Америка, магнитното поле на Земята постепенно отслабва. Това странно поведение озадачава геофизиците и причинява технически смущения в спътниците, които обикалят около Земята.

Учените откриват това благодарение на данни от съзвездието спътници SWARM на ЕКА, в експлоатация от 2013 г. Трите спътника SWARM (Alpha, Bravo и Charlie) измерват магнитното поле и тези измервания показват, че силата намалява значително.

Магнитното поле на Земята е жизненоважно за живота на нашата планета. Това е сложна и динамична сила, която ни предпазва от космическите лъчи и заредени частици на Слънцето. Магнитното поле до голяма степен се генерира от океана от горещо, въртящо се течно желязо, което изгражда външното ядро ​​на около 3000 км под краката ни. Действайки като въртящ се проводник в огромното геодинамо, то създава електрически токове, които от своя страна генерират непрекъснато променящото се електромагнитно поле.

Това поле далеч не е статично и варира както по сила, така и по посока. Например, последните проучвания показват, че положението на северния магнитен полюс се променя бързо.

През последните 200 години магнитното поле е загубило около 9% от силата си средно в световен мащаб. Между Африка и Южна Америка се е развил голям регион с намалена магнитна интензивност, известен като Южноатлантическата аномалия.

От 1970 г. до 2020 г. минималната сила на полето в тази зона е спаднала от около 24 000 нанотесла до 22 000, като в същото време площта на аномалията нараства и се движи на запад с темпове от около 20 км годишно. През последните пет години югозападно от Африка се появява втори център на минимална интензивност, което показва, че Южноатлантическата аномалия може да се раздели на две отделни клетки.

Южноатлантическата аномалия се отнася до зона, в която марнитният ни щит е слаб. Тази анимация показва силата на магнитното поле на земната повърхност за периода 2014-2020 г. въз основа на данни, събрани от сателитното съзвездие Swarm. Кредит: Division of Geomagnetism, DTU Space

Магнитното поле на Земята често се визуализира като мощен диполярен пръчковиден магнит в центъра на планетата, наклонен с около 11° спрямо оста на въртене. Но растежът на аномалията в Южна Атлантика показва, че процесите, участващи в генерирането на полето, са много по-сложни. Простите диполярни модели не са в състояние да отчетат настоящото развитие на втория минимум.

Учени от групата DISC () използват данни от SWARM, за да разберат по-добре тази аномалия . Сателитите на рояците са проектирани да идентифицират и прецизно измерват различните магнитни сигнали, които изграждат магнитното поле на Земята.

„Новият, източен минимум на аномалията в Южна Атлантика се появи през последното десетилетие и през последните години се развива интензивно. Имаме голям късмет, че спътниците SWARM са в орбита, за да проучим развитието на аномалията в Южна Атлантика. Сега предизвикателството е да разберем процесите в ядрото на Земята, движещи тези промени", заяви Юрген Мацка (Jürgen Matzka), от Германския изследователски център за научни изследвания,

Някои смятат сегашното отслабване на полето за знак, че Земята може скоро да се случи обръщане на полюсите на Земята, при в което Северният и Южният магнитни полюси разменят местата. Подобни събития са се случвали многократно в цялата история на планетата и въпреки че вече е надхвърлен обичайният интервал, с който се извършват тези обръщания (приблизително на всеки 250 000 години), понижението на интензитета в Южния Атлантически океан, което се случва сега, е в рамките на нормалните нива на колебания.

Белите точки на картата показват отделни събития, когато инструментите на Swarm регистрират въздействието на радиацията от април 2014 г. до август 2019 г. Фонът е силата на магнитното поле на височината на спътника от 450 км. Кредит: Division of Geomagnetism, DTU Space

На повърхностно ниво Южноатлантическата аномалия не създава причина за тревога. Въпреки това сателитите и други космически кораби, които летят над района, по-често могат да получат технически неизправности, тъй като магнитното поле е по-слабо в този регион и заредените космически частици могат да проникнат до спътниците на ниска земна орбита.

Загадката за произхода на Южноатлантическата аномалия все още не е разгадана. Едно обаче е сигурно: наблюденията на магнитното поле от Swarm предоставят нов вълнуващ поглед върху едва доловимите процеси на вътрешността на Земята.

ИзточникSwarm probes weakening of Earth's magnetic field, European Space Agency