12 ноември 2019
  •  Говорят медиците

Маймуните бонобо избират за храна богати на йод водни растения. Какво значи това за човешката еволюция

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 03 юли 2019 в 00:0814070
Възрастна женска бонобо събира водни лилии (Nymphea lotus) Снимка: Zana Clay, LuiKotale Bonobo Project

Наблюденията на маймуни бонобо, събиращи водни растения, богати на йод, в блата по река Конго, може да дадат обяснение как праисторическите хора от региона са си набавяли този важно за развитието на мозъка хранително вещество.

Това е първата регистрирана употреба на йод от примати и резултатите са публикувани в списанието BMC Zoology.

Д-р Готфрид Хохман (Dr. Gottfried Hohmann) от Института за еволюционна антропология Макс Планк и водещ автор на изследването споделя: "Резултатите ни имат приложение в разбирането на миграцията на праисторическите човешки популации в басейна на река Конго. Очаква се бонобо като вид да има същите нужди от йод като хората, така че нашето изследване дава за пръв път възможен отговор как преиндустриалните хора мигранти са оцелели в района без допълнителен прием на йод".

Учените наблюдават поведението на две общества бонобо в гората ЛуиКотале в Националния парк Салонга в Демократична република Конго. Тези наблюдения са съчетани с данните от изследване на съдържанието на йод в растенията, които бонобо ядат, провеждано от Института по зоология и изследване на дивата природа Лайбниц в Берлин. Учените откриват, че водните растения, които бонобо консумират са изненадващо богат естествен източник на йод в района на река Конго, регион, в който преди е смятано, че почти няма такива.

"Еволюционните сценарии предполагат, че големите промени в човешката еволюция са свързани с живота по бреговете на водни басейни, които предлагат храни, стимулирали развитието на мозъка на хоминините. Резултатите от нашето изследване предполагат, че консумацията на водни растения от блатата в горските хабитати може би са допринесли за задоволяването на необходимия йод на популациите хоминини, живели в крайбрежни райони", обяснява д-р Хохман.

"Нашият труд потенциално отговаря на въпроса как маймуните са си набавяли йод от естествени хранителни източници, когато много хабитати са считани на бедни на йод. Други маймуни, като шимпанзетата и горилите например, също се хранят с водни растения, което предполага, че може би и те си набавят необходимия йод от тези източници", добавя изследователят.

Авторите подчертават, че без да са правени изследвания на концентрацията на йод в кръвта на дивите бонобо, е трудно да се определи какво количество те абсорбират от храната, но имайки предвид високото му съдържание в растенията, то вероятно нивата са високи. Учените обръщат внимание и че резултатите им, получени в ЛуиКотале може да не описва всички популации в басейна на Конго.

Източник: Science daily - Bonobo diet of aquatic greens may hold clues to human evolution