Малки синтетични частици се придвижват като бактерии

Наука ОFFNews Последна промяна на 06 май 2015 в 10:02 2755 0

Кредит PALACCI ET AL. SCI. ADV. 2015;1:E1400214

През последното десетилетие, изследователски групи по целия свят са създали различни малки частици, които се движат сами. Учените се надяват да използват подобни частици за да доставят лекарства вътре в организма на пациентите точно до нужното място.

Наскоро екип от изследователи са придали на тези микрочастици някои нови умения, например да плуват срещу течението, имитирайки начина, по който някои бактерии намират своите цели, разказва Science magazine.

За автономното захранване на тези микрочастици, които са само една милионна част от метъра, се използват различни химични вещества в разтвор като гориво, които карат частицата да се придвижва напред. През 2004 г., например, изследователите са направили такива наночастици, които поставени в разтвор, съдържащ водороден прекис, генерират хидроксидни йони, които създават слабо електрическо поле около частиците. Тъй като самите частици придобиват заряд, те реагират на това поле и се задвижват в разтвора.

Сега е направена поредната крачка напред. Екип, ръководен от изследователи в университета в Ню Йорк, съобщава наскоро в Science Advances , че е създал самоходни микрочастици на водороден пероксид, които при подходящи условия, плуват срещу течението, преминавайки през малък капиляр. Някои паразитни бактерии използват същия метод на придвижване по пикочните пътища към пикочния мехур.

В този случай, синтетичните частици са бели пластмасови топчета с размер 1 микрон, покрити с хематит (железен оксид). В разтвора хематитът разделя кислорода от водорода. Тази реакция създава химични и локални електрически градиенти, които карат полимерните гранули да сърфират напред в посока на хематитовите издатини като това става само в присъствието на синя светлина. Без светлина частиците просто се носят в течността. Когато светлината се включи обаче, хематитът поглъща достатъчно допълнителна енергия за изпълнението на химичната реакция и частицата тръгва напред. Изследователите открили също, че когато пуснат от своя разтвор с пипета, частиците започват плуват срещу течението.

"Това е много вълнуващо", казва Том Малук (Tom Mallouk), химик от Университета на Пенсилвания, University Park. Той отбелязва, че изследователите са създавали досега различни видове микромотори, които се движат за сметка на химични градиенти - процес, известен като хемотаксис, но това е първият случай, когато частиците се движат срещу течението, или реотаксис. "Това е нов метод за контрол, който е широко приложим при микромоторите", казва Малук. Той добавя, че би било възможно да се извлече полза от ефекта за доставяне на лекарства точно в самите тумори.