20 октомври 2017
  •  Говорят медиците

Мълния се направлява с лазер

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 23 юни 2015 в 13:4016530

Екип от френски учени, воден от Андре Мейсирович (André Mysyrowicz) е успял да контролира мълнии с лазер.

Те предизвикали искра между два електрода, насочили я с лазер в газ към мястото, където искат да стане електрическият разряд, разказва New Scientist.

Досега възникването на искрата и на самата мълния било въпрос на случайност. На учените отдавна е ясна природата на тези явления, но не можеха да ги контролират.

В експеримент във военна лаборатория в Тулуза, Франция, те създават разряд на високо напрежение. Използват се лазери, които могат да генерират теравати (трилиони вата) мощност за фемтосекунди (милионни части от милиардни от секундата). Тези така създадени импулси са толкова силни, че изтръгват електроните от въздушните молекули и образуват канали от йонизиран въздух (плазма) по пътя на лъча, усилвайки електрическия разряд. Плазмата привлича искрата и я тласка по нататък, сякаш електричеството минава през тунел.  Тези тунели фокусират лазерната светлина в зоните на висока интензивност, без да предизвикват директна мълния.

Изграждайки такъв тунел от плазма с помощта с лазер, учените успешно създали искра дори с усукана S-образна форма. Нещо повече, те успели да заставят мълнията да се удари в препятствие и да се появи отново от другата му страна. Това е правено по-рано с лазери, но не и с електричество.

Статията за постижението е публикувана в списание Science Advances.

Новата технология може да се прилага в различни сфери на производството - всеки път, когато трябва да се достави електрическа искра на конкретно място. В проучването все още не става въпрос за контрол на гръмотевичните бури в природата, но учените смятат, че също е възможно в бъдеще.