Марсианските колонизатори ще трябва да променят умовете си

Антония Петрова Последна промяна на 13 март 2017 в 10:24 7920 0

През 2016 г. астронавтите Скот Кели и Михаил Корниенко приключиха своята близо едногодишна работа на Международната космическа станция и при завръщането си на Земята бяха подложени на изследвания за промени във физическото и психично здраве.

НАСА лансира мисията като част от проекта си "Пътешествие до Марс", с който се надява да изпрати хора до Червената планета до 2030 г. Но според публикация в списание Space Policy, ще бъде необходимо пътешествениците да бъдат адаптирани физически и психически към това пътуване и престой на чужда планета.

Според статията, една бъдеща марсианска колония има толкова много аспекти, че e невъзможно симулирането на параметрите й на Земята.

"Не можем да симулираме същите физични и природни условия, за да реконструираме марсианската околна среда. Визирам такива специфичности като марсианската микрогравитация или излагането на радиация", коментира Конрад Шчочик (Konrad Szocik), учен от Университета за информационни технологии и управление в Жешов, Полша, който е и водещ автор на статията. "Следователно ние не можем да предвидим физичните и биологични ефекти на човешкото присъствие на Марс", заявява още той.

Според него, "осъзнаването на еднопосочното пътуване и всички възможни опасности" не могат да бъдат симулирани на Международната космическа станция или дори на Антарктида - едно от най-изолираните места на Земята и често цитиран район при проучванията на космически аналог. Шчочик се аргументира, че хората на Антарктида не разчитат на изкуствено поддържане на живота в степента, в която астронавтите го правят.

Шчочик също така отбелязва, че само онези, които са се аклиматизирали да живеят при сурови климатини условия, биха били подходящи за изследване на Марс. Според него, вероятно ще е необходимо да се премине една стъпка напред - да се променят телата и умовете на хората преди пътуването до Червената планета.

Снимка: YouTube / 20th Century Fox

Ученият предлага възможно електронно засилване на човешките усещания или предписване на медиаменти, които да помогнат да се отслабят емоционалните реакции в момент на криза. Разбира се, по какъв начин точно това да стане все още е в сферата на научната фантастика.

Шчочик изразява загрижеността си относно това по какъв начин ще функционира една марсианска колония. Докато повечето дискусии се фокусират върху технологичните или финансови предизвикателства по конструирането и поддържането на колонията, той отбелязва, че има малко проучвания върху социалните аспекти на поставянето на хора в нея.

"Човекът е социално животно и живее в групи. Груповите проблеми засягат множество предизвикателства и затруднения, и ние трябва да разгледаме сега как бихме предотвратили такива типични човешки проблеми като конфликтите, войните, измамата и т.н.", отбелязва ученият.

Шчочик изразява загриженост и относно възпроизводството на Марс, което не само се нуждае от технологична и медицинска поддържаща система, но и една достатъчно голяма колония, за да се избегне риска от кръвосмешение. Ученият предлага население от най-малко 500 възрастни. И не само това, но медицинските лица да обмислят по какъв начин да ограничат вероятните смъртни случаи от болести, възможни технически проблеми и радиацията от Марс.

Шчочик досега е писал по въпроси като каква религия би функционирала на Марс и по какъв начин може да бъде засегната човешката психика