Марсианските метеорити: Различен начин за "изграждане на тухличките на живота"

НаукаOFFNews Последна промяна на 05 ноември 2018 в 09:34 6166 0

Кредит NASA/David McKay

Това е снимка на сканиращ електронен микроскоп (SEM) на част от метеорита Накла, изобразяваща възможен биоморфен материал - по-големите, широки подобни на ножове елементи и малките с формата на пръстени.

Органичните молекули, намерени в метеорити от Марс, може да са се образували на Червената планета от химични реакции, много подобни на тези в батериите на Земята.

Учените предупредиха, че тези открития не означават, че има живот на Марс. А само показват нов начин за "изграждане на тухличките на живота". Сега знаем, че такива са се формирали на Червената планета, съобщава space.com.

Органичните молекули са химични вещества имат за основа вериги или пръстени, образувани от свързани помежду си въглеродни атоми, които създават такива изграждащи живите организми елементи като протеините и ДНК. Предишни изследвания откриват органични съединения в марсианските метеорити, но произходът им и досега е обект на дебат.

През 2012 г. учените откриха доказателства, че органични молекули в редица марсиански метеорити идват от Марс и не са продукт на замърсяване от Земята. Те обаче откриват, че тези органични съединения нямат биологичен произход - изследователите смятат, че те са образувани от вулканични процеси.

За да хвърлят повече светлина върху произхода на тези органични молекули, изследователи проучват три марсиански метеорита. Това са Накла (Nakhla), паднал в Египет през 1911 г., Тисинт (Tissint), намерен в пустинята на Мароко през 2011 г . и NWA 1950, открит в планината Атлас в Мароко през 2001 г.

Микроскопският анализ разкри, че органичните молекули в тези скали често са преплетени с минерали като титаномагнетит, магнетит, пирит и пиротит, съобщават изследователите в проучването си, публикувано онлайн на 31 октомври в списание Science Advances.

Видовете органични съединения, намиращи се в тези метеорити, са много подобни на тези, открити на Червената планета от марсохода Curiosity.

Учените отбелязват, че титаномагнетитът е катализатор, способен да предизвика химични реакции. Предвид специфичните молекули, които изследователите откриха близо една до друга в рамките на метеорита, те предполагат, че на Марс реакциите между вулканични минерали, солени течности и разтворения в тях въглероден диоксид създават органична материя. Тези реакции са подобни на тези, които редовно се случват в батериите.

Предишно изследване със задача да получи полезни химични вещества от въглеродния диоксид в земната атмосфера, показа, че такива реакции са възможни. Въпреки това такава активност "никога не се е смятала, че съществува в природата", разказва водещият автор Андрю Стийл (Andrew Steele), астробиолог от науния институт "Карнеги" във Вашингтон.

Това е изглед с висока разделителна способност на зърно от марсианския метеорит Накла с трансмисионен електронен микрограф (мащаб 50 нанометра). Слоевете органичен въглерод се намират между "зъбците", където се образуват като вулканичните минерали взаимодействат със соления разтвор. Кредит: Andrew Steele

В крайна сметка "това не означава, че има живот на Марс, но показва нов начин за създаване на градивните елементи на живота", коментира Стийл. Тези открития могат да хвърлят светлина върху "реакциите, довели до живот на ранната Земя", добавя изследователят.

Учените вече проучват какви органични химикали могат да причинят тези реакции на Марс. "Предварителните експерименти вече произведоха метан в лабораторията", заяви Стийл.

Бъдещото проучване на Марс и анализите на пробите от Червената планета може да помогнат да се определи дали всъщност там се случват тези реакции, добавят изследователите. Ако това бъде потвърдено, тази работа може да помогне да открием какъв фон от органичен материал може да съществува на Марс, така че "да можем да различим възможния марсиански живот от простата органична химия", отбелязва Стийл.