Марсианско „море от дюни“ и 20 години "Одисея" на Червената планета

Ваня Милева Последна промяна на 12 април 2021 в 06:41 3288 0

Космическият кораб на Mars Odyssey на НАСА преминава над южния полюс на Марс в концептуалната илюстрация на художник. Космическият кораб обикаля около Марс от 24 октомври 2001 г. Кредит: NASA / JPL-Caltech

НАСА публикува зашеметяваща снимка на море от дюни на Марс, изваяни от вятъра на дълги линии, обграждащо северната полярна шапка на Марс.

Участъкът, заснет в кадъра, представлява площ, широка 31 километра, обяснява НАСА. Морето от дюни обаче всъщност обхваща площ, голяма колкото Балканския полуостров.

Снимката е фалшиво цветно изображение, което означава, че зоните с по-ниски температури се записват в по-сини оттенъци, докато по-топлите черти са изобразени в жълто и оранжево. Така тъмните, затоплени от слънцето дюни сияят със златист цвят, пише американската космическа агенция.

Море от тъмни дюни обгражда северната полярна шапка на Марс. Кредит: NASA / JPL-Caltech / ASU

Снимката е направена от комбинация от изображения, заснети от инструмента за изобразяване на термичните емисии (Thermal Emission Imaging System) на орбиталния апарат Mars Odyssey, пише НАСА.

Заснети през периода от декември 2002 г. до ноември 2004 г., спиращите дъха изображения са пуснати по случай 20-годишнината на апарата Odyssey.

Изстрелян е през 2001 г. на 7 април, което го прави най-дълго работещият космически кораб обикалящ Марс в историята. Орбиталният апарат, който носи името си от класическия научно-фантастичен роман на Артър К. Кларк „2001: Космическа одисея“ (Кларк благослови използването му преди изстрелването), бе изпратен да картографира състава на марсианската повърхност, осигурявайки прозорец към миналото за да могат учените да разберат как еволюира планетата.

Blue Dunes on the Red Planet, NASA