22 октомври 2019
  •  Говорят медиците

Марсоходът Curiosity достигна подвижните дюни на Марс

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 15 декември 2015 в 11:4620240
Снимка: NASA

Curiosity стана първият апарат, който има възможност да проучи активни дюни на друга планета. Той вече изпрати на Земята няколко уникални снимки, на които може да се види необичаен хълмист пейзаж.

Дюните са доказателство, че на Марс все още текат геоложки процеси.

Ровърът пътува около месец, за да достигне образувание, наречено "Високата дюна", и да го изследва. Този обект  е част от система, която учените наричат дюни Bagnold близо до северозападния фланг на планината Шарп, разположена в кратера Гейл, където се спусна върху повърхността на Марс Curiosity, разказва Universe today.

Дюните Багнолд са кръстени на британския военен инженер Ралф Багнолд, който в началото на 20-ти век проучва как вятърът движи малките частици пясък. На снимката можете да видите малки дюни, заснети от камерата Mastcam на 27 ноември.

Марсоходът ще прекара няколко седмици на това място. Curiosity ще се опита да изрови малко пясъка и да се разкрие структурите, които лежат под най-горния слой на дюните. Той ще вземе и проби от пясъка и ще ги анализира в собствената си лаборатория.

Наблюденията от сондата MRO, работеща на орбита около Марс показват, че дюните се придвижват по един метър на година. Изследователите смятат, че дюните на Червената планета не се държат по същия начин като на Земята, тъй като атмосферното налягане е 0.6-1% от земното и гравитацията й е три пъти по-малка от тази на Земята.

Освен това марсианските дюни имат различна структура. Вълните им са много по-големи от земните им аналози и все още никой не може да обясни защо. Сега учените имат първата възможност да направят детайлни наблюдения.