16 октомври 2018
  •  Говорят медиците

Марсоходът Opportunity е забелязан от марсианска орбита (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 26 септември 2018 в 10:1011510
Селфи, което марсоходът направи на сянката си от 2004 г., когато Opportunity беше сравнително "млад". Снимка: NASA

НАСА съобщи, че сондата Mars Reconnaissance Orbiter засне марсохода, но дали ще се "съживи" е неизвестно.

Огромна прашна буря обхвана Марс през юни. Тя застигна марсоход Opportunity в Долината на Устойчивостта (Perseverance Valley). Заради бурята марсофодът повече не можеше да зарежда слънчевите си батерии и бе изведен в авариен режим. Сега за първи път е забелязан от орбита.

Роувърът вече е преминавал в режим на минимални операции. Това се случи през 2007 г, но тогава той възобнови работа след две седмици. Сега изминаха повече от три месеца от последното осъществяване на връзка.

В средата на август интензивността на бурята намаля. Тогава специалистите от НАСА решиха, че Opportunity ще зареди батериите до средата на септември, но все още не отговяаря на изпратените сигнали. Веднъж на ден вградената система за безопасност на роувъра проверява дали има достатъчно енергия, за да възобнови работата си. Независимо от това, учените не губят надежда. Ръководителят на програмата за проучване на Марс Джим Уотзин  (Jim Watzin) предполага, че сега слънчевите клетки трябва да натрупват енергия.

Небето на Марс от камерата на Opportunity от началото на прашната буря. Снимка: NASA

Сондата Mars Reconnaissance Orbiter (MRO), която е на орбита около Червената планета, на 20 септември измерва индексът tau (τ), единица мярка за непрозрачността на атмосферата - над Долината на Устойчивостта. Оказа се, че е 1.3, а по време на бурята надхвърляше 10 единици. В същото време MRO фотографира повърхността на планетата.

На снимката може да видите марсохода.

Снимката е направена от височина 267 километра, страната на белия квадрат е 47 метра. Снимка: NASA

По-рано Джон Калас (John Callas) от Лабораторията за реактивни двигатели заяви в официално съобщение, че когато тау падне под 1.5  ще започне активната фаза на търсене. Сигналите ще се изпращат през космическата комуникационна мрежа в рамките на 45 дни. Ако не бъде получен отговор, ще започне пасивната фаза на търсене, която ще продължи до февруари 2019 г.

Авокадото не е веганско!