30 ноември 2022

Марсоходът Perseverance е събрал обещаващи проби, пълни с органичен материал

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 19 септември 2022 в 00:01 25440
Районът на седиментите, където Perseverance сега провежда изследвания. Кредит: NASA/JPL-Caltech/ASU/MSSS.

Последните проби, събрани от марсохода Perseverance в кратера Йезеро на Марс, изглеждат обещаващи, заявява НАСА.

Perseverance каца в този 45-километров кратер на 18 февруари 2021 г. и търси улики за съществуването на по-ранен живот на Марс.

Кратерът Йезеро съдържа делта, древна ветрилообразна структура, която се е образувала преди около 3,5 милиарда години при сливането на марсианска река и езеро.

Почвените проби, събрани от Perseverance от различни места в кратера, след това се поставят в контейнери, които се затварят херметически и се съхранват, за да бъдат по-късно донесени на Земята от мисия за връщане на пробите за по-нататъшно лаборно изследване.

Общо Perseverance е оставил след себе си 12 такива контейнери. Първо, Perseverance беше активен на дъното на кратера, което се оказа магмена скала, напоследък е активен в седиментните скали в кратера. И там той изглежда е намерил обещаващи проби в участък от скала, наречен Wildcat Ridge.

Дупки, пробити в камъка "Wildcat Ridge". Кредит: NASA/JPL-Caltech/ASU/MSSS

Използвайки инструмента Scanning Habitable Environments with Raman & Luminescence for Organics & Chemicals (SHERLOC), те изследват скалата и откриват, че е пълна с „интригуващи органични съединения“, както се изразява НАСА.

Органичните вещества съдържат въглерод и могат да бъдат свързани с примитивен живот. Те са открити по-рано през 2013 г. в кратера Гейл на Марс и по-късно също от Perseverance в кратера Йезеро, но органичните вещества не бяха в седимент.

Фактът, че органичната материя този път е намерена в такава седиментна скала - известна с това, че съхранява вкаменелости от древен живот тук на Земята - е важен за НАСА, заявява Кен Фарли (Ken Farley), един от учените, участващи в изследването на Perseverance.

Източник: Did life ever exist on Mars? NASA's Perseverance rover finds organic matter in rock samples