22 март 2019
  •  Говорят медиците

Мързелът има и биологични причини (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 19 декември 2016 в 11:0079121

Често се случва да се говори за мързела като за някакъв морален дефект. Според изследване на учени от Университета на Оксфорд обаче е възможно мотивацията в някои случаи да зависи повече от биологически фактори, отколкото определени нагласи.

Работата е публикувана в списание Cerebral Cortex.

Учените използват магнитно-резонансна образна диагностика (MRI), за да наблюдават мозъчната активност на 40 здрави доброволци, докато решават дали да положат някакво количество усилия, за да получат награда. Сканиранията разкриват характерни разлики в мозъците на участниците, които преди това са получили нисък резултат на въпросници, измерващи общото ниво на мотивация.

Когато хората решават да направят нещо, премоторният кортекс се активира преди другите области от мозъка, контролиращи движенията, да го направят. При апатичните участници вземането на решение дали да направят, или да не направят нещо, предизвиква по-често активиране на премоторния кортекс в сравнение с по-дейните.

Учените смятат, че връзките в мозъка, отговарящи за прехода от решения към реални действия са по-малко ефективни при апатичните. Това означава, че техните мозъци трябва да положат по-големи усилия, за да ги накарат да се "размърдат".

"Ако планирането на дадено действие отнема по-голямо количество енергия, то извършването му става по-скъпоструващо", обяснява неврологът Масуд Хюсеин, който е сред членовете на научния екип, пред Live Science.
"Мозъците на апатичните хора просто трябва да положат по-големи усилия".

Аз не съм мързелив, аз съм енергоспестяващ.