Мъск представи нов Starship за частни пътувания в космоса, а след това и до Луната (видео)

НАСА смята по-нататъшното отлагане на първия старт на Crew Dragon за неприемливо.

Ваня Милева Последна промяна на 30 септември 2019 в 00:00 8164 0

Кредит SpaceX

В събота вечер изпълнителният директор на SpaceX Илън Мъск изнесе презентация в Бока Чика, Тексас, относно разработването на космическия кораб от следващо поколение на компанията, наречена Starship. Той е предназначен да пренесе стотици пътници до дестинации в дълбокия космос като Луната и Марс.

Въодушевен, Мъск обеща, че Starship може да излети на орбита само след шест месеца и да превозва първите си пътници някъде следващата година.

„Това нещо ще излети, ще се носи на височина от около 20 километра, и ще се върне и кацне и това ще стане след около един-два месеца“, заяви Мъск, показвайки прототипа от неръждаема стомана зад себе си.

Гигантският тестов апарат е поставен до ракетата на SpaceX Falcon 1, първата, която компанията пусна в орбита. Постановката е символична, особено след като презентацията се случи точно на годишнината от първия полет на орбита на SpaceX с Falcon 1.

Starship трябва да се превърне в най-големия и мощен космически кораб в света. SpaceX го разработва като част от програмата Big Falcon Rocket. Корабът ще бъде втората степен на този комплекс.

Тестовата ракета в Бока Чика се извисява на височина над 50 метра и има три от двигателите следващо поколение Raptor на SpaceX, прикрепени към основата й. Целта е да изпробват възможностите за изстрелване и кацане, защото Starship ще трябва да бъде система за многократна употреба. Прототипът ще използва двигателите си, за да излети на голяма надморска височина и след това да се спусне обратно надолу и кацне като действащите в момента ракети на SpaceX.

Плановете на компанията са друга версия на Starship, чийто прототип, Mark 1,  бе представен, да изпрати до 100 души в космоса, след това до Луната и в крайна сметка - до Марс.

По-рано стана известно, че SpaceX възнамерява да извърши първия пилотиран полет на космическия кораб Crew Dragon не по-рано от ноември 2019 г. Това стана в резултат от поредица отлагания на тестове, включително експлозията на капсулата на космическия кораб по време на тестовете през април тази година.

Crew Dragon е пилотиран космически кораб за многократна употреба на SpaceX, разработен по поръчка на НАСА с цел да осигури доставката на товари и астронавти на борда на Международната космическа станция. На борда на кораба може да се настанят до седем души. В основата на апарата е безпилотният кораб Dragon, който преди това многократно летя до МКС и се връща обратно на Земята.

Според директора на НАСА Джим Бриденстийн (Jim Bridenstine) SpaceX трябва да побърза с изпълнението на предварителните планове.

„Очаквам с нетърпение изявлението на SpaceX утре. Междувременно (програмата) за пилотирани комерсиални полети изостава с години. НАСА иска да види не по-малко ентусиазъм, фокусиран върху инвестициите в данъкоплатци в САЩ. Време е да се изпълнят обещанията!“, написа ръководителят на американската космическа агенция в Twitter.

Мъск отговори, че SpaceX използва само 5 процента от всичките си ресурси за Starship.

"Нашите ресурси са насочени изключително към Falcon и Dragon".

SpaceX’s massive Starship test rocket shines in Boca Chica, Texas, The Verge