Масовото измиране в края на девона може да е причинено от близка свръхнова

Ваня Милева Последна промяна на 01 септември 2020 в 08:59 12682 0

Симулация на влиянието на близката свръхнова върху слънчевия вятър в Слънчевата система. Слънцето е червената точка, синята пунктирана линия е орбитата на земята. Кредит: Jesse Miller

Масовото измиране през късния девон, преди около 359 милиона години, което засяга много морски животни, е едно от петте големи масови измирания в историята на живота на Земята.

Екип астрономи, водени от Брайън Фийлдс (Brian Fields) от Университет на Илинойс, смята, че това изчезване е причинено от свръхнова на около 65 светлинни години, едно относително близко разстояние.

Екипът изследва скали, които са на възраст границата между периодите севон и следващия - карбон. Растителните следи в тези скали показват, че има изобилие от UV светлина, знак, че в атмосферата е имало малко озон, молекулата, която може да блокира UV радиацията. Изчезването на озона може да се дължи и на вулканични изригвания и глобално затопляне, но през този период не са известни признаци за това. Радиация от гама лъчи, слънчеви изригвания и въздействия на метеорити също могат да намалят озона, но техните ефекти обикновено са краткотрайни и не могат да причинят структурно намаляване на озона.

Ето защо астрономите смятат, че причината за това измиране трябва да е била свръхнова. Такава близка свръхнова първоначално ще облъчи Земята с голяма доза UV и рентгенови лъчи, последвани от високоенергийни космически лъчи (предимно протони). В резултат на това озоновият слой може значително да намалее за около сто хиляди години.

Дали близка свръхнова е причинила къснодевонското измиране? Кредит: Geralt / Pixabay.

Изследванията показват, че преди  къснодевонското измиране вече е имало намаляване на биологичното разнообразие. Така че може да се окаже, че не е имало само една свръхнова, а верига от звездни експлозии.

Потвърждение на теорията за свръхнова като причина за масовото измиране може да бъде откриването на изотопите плутоний-244 и самарий-146 в скалите от онова време, но все още не е така. Смята се, че свръхновата е била на около 65 светлинни години от нас, малко над смъртоносното разстояние, което би причинило всеобщо масово измиране.

За сравнение Бетелгейзе, червеният гигант, който също може да експлодира като свръхнова между сега и сто хиляди години, е на 600 светлинни години.

„За да го представим в перспектива, една от най-близките заплахи за свръхнова днес е от звездата Бетелгейзе, която е на повече от 600 светлинни години и далеч извън смъртоносното разстояние от 25 светлинни години“, коментира съавторът на изследването Адриен Ертел (Adrienne Ertel).

Справка: Supernova triggers for end-Devonian extinctions