Мастните запаси на клетките съдържат протеини на имунния отговор срещу инфекциите

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 19 октомври 2020 в 11:47 4264 0

Кредит: Marta Bosch et al./ Science 2020 Част от вътрешния имунен отговор с участието на мастните капки.

Малките мастни капки в нашите клетки са част от имунната система и помагат в борбата срещу бактериалните клетки, се съобщава в ново изследване в Science.

В клетките на сложните организми се намират мастни капки, които са хранилище на мастни киселини и други липиди, които са незаменими хранителни вещества. При хората, специализирани клетки, наречени адипоцити, съхраняват мазнина под формата на липидни капки.

В продължение на много години биолозите смятат, че мастните капки са "просто инертна структура, просто място за съхранение", обяснява Робърт Партън (Robert Parton) от Университета на Куинсленд в Австралия. Но се оказва, че те съдържат и протеини, които изпълняват различни функции.

Когато бактерия зарази животинска клетка, тя често се храни от мастните капки, защото са добър хранителен източник, разказва Партън. Но изглежда клетките са открили своя начин да отговорят.

В редица експерименти върху клетки от мишки и хора екипът на Партън установява, че мастните капки съдържат множество протеини, които участват в имунния отговор. Когато опасните бактерии навлязат в клетката, се отделят химични предупредителни сигнали и те активират имунните протеини на мастните капки, които убиват всяка, бактерия, която се доближи до капката.

Според Партън клетките "са въоръжили" една от най-уязвимите си части и ги използват като капан.

"Произвеждат тези протеини, поставят ги върху мастните капки и след това убиват бактериите".

Доказателствата досега показват, че мастните капки могат да се борят само срещу бактерии, не изглежда да могат да се справят с вирусите.

Още повече, някои бактерии могат да избегнат атаките на мастните капки и това често са добре познати за нас патогени. Партън обяснява, че при изследвания със салмонела, няма данни бактериите да са убити от този механизъм. Затова ще бъде особено важно да се открие кои бактерии оцеляват и как го постигат.

В дългосрочен план Партън се надява имунната активност на мастните капки да бъде овладяна, така че да помага в борбата с инфекциозните заболявания.

"Най-доброто би било да можем да използваме това познание в борбата с резистентността на бактериите, да е част от арсенала ни", смята Партън.

Източник: New Scientist - Fat stores in our cells also hold immune proteins to fight infections