18 декември 2017
  •  Говорят медиците

Математическият еквивалент на Нобеловата награда се присъди на френския математик Ив Майер

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 21 март 2017 в 14:3927680

Норвежката академия на науките и литературата присъди в Осло днес, 21 март, математическия еквивалент на Нобел, наградата "Абел" за 2017 г. на Ив Майер (Yves Meyer) от École normale supérieure Париж, Франция "за пилотното му роля в развитието на математическата теория на уейвлетите".

Уейвлетите са математически функции, използвани за разлагането на функции или непрекъснати във времето сигнали по честотни елементи и изучаването на всеки честотен елемент с разделителна способност, съответстваща на мащаба му.

Наградите "Абел" , заедно с наградата "Филдс", се смятат за математически еквивалент на Нобеловата награда.

Ив Майер е лидер в съвременното развитие на тази теория, която е пресечната точка на математиката, информационните технологии и компютърната наука.

Анализът на уейвлетите (wavelets) има разнообразно приложение в дигиталния хармоничен анализ, компресиране на данни, намаляване на шума, медицински изображения, архивиране, цифрово кино, обработката на изображенията от космическия телескоп Хъбъл и неотдавнашното откриване на гравитационните вълни от сблъсък на две черни дупки.

Абеловата награда е признание за фундаментален принос и влияние в областта на математическите науки и се присъжда ежегодно от 2003 г. Тя носи парична награда от 6 милиона норвежки крони (около 675 000 евро или 715,000 щатски долара).

25 декември 2017 в 00:0010186