15 декември 2018
  •  Говорят медиците

Метеорите се взривяват отвътре, според ново проучване

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 13 декември 2017 в 00:0017510
Следа в небето, оставена от метеорита над Челябинск. Снимка: Wikimedia Commons

Нова симулация на базата на Челябинския метеор от 2013 г. показа какво кара метеорите да експлоадират отвътре навън.

Изследването, публикувано в Meteoritics & Planetary Science, разглежда взаимодействията между падащия през атмосферата скалист метеор и околния въздух. Докато метеорът пада надолу към земята, той създава повишено налягане в предната си част и вакуум след себе си. Въздухът под налягане може да премине през порестата структура на скалата, привлечен от вакуума. Това налягане значително намалява здравината на метеорита, той започва да се разпада на части, които изгарят по-бързо от солидно парче скала със същата маса и размер.

Земята почти постоянно "се бомбардира" от малки фрагменти от астероиди, повечето от които изгарят в атмосферата и остават невидими за нас. Само в някои изключително редки случаи са достатъчно големи, за да проникнат в долните слоеве на атмосферата.

Последният такъв обект е Челябинският метеорит. На 15 февруари 2013 г. 20-метров болид експлодира на височина 29,7 км над Урал в южната част на Русия. Преди да навлезе в плътните слоеве на атмосферата астероидът е тежал 13000 тона, но след като метеорът преминава през атмосферата и се разрушава, само няколко фрагмента, малко над 500 кг, не изгарят и успяват да достигнат земната повърхност и по-късно са събрани.

В новото проучване изследователите се опитват да разберат защо този метеорит е оставил толкова малко следи - около 80% от материята му изчезва безследно след навлизането му в атмосферата.

Според традиционната представа за фрагментацията на метеорите триенето е основният виновник за разпада на метеорите. Освобождава се огромно количество топлина, докато метеорът пада към земята. Но учените посочват, че порьозността на скалата също има значение разпадането й на парчета.

"Има повече неща от това, което е смятало преди", отбеляза съавторът Джей Мелош (Jay Melosh) от Университета Пърдю, в изявление. "Изводът е, че атмосферата е по-добър щит срещу малки попадения, отколкото си мислехме".

Новото изследване ще бъде представено тази седмица на срещата на Американския геофизичен съюз в Ню Орлиънс.

10 декември 2018 в 10:454982