Метеорният поток, свързан с Халеева комета, достига своя връх на 5 май

Ваня Милева Последна промяна на 03 май 2020 в 00:00 9474 0

Кредит: NASA

Метеорният поток, произведен от известната Халеева комета, се очаква скоро да достигне своя връх. През този период Ета Акваридите ще произвеждат най-малко 20 до 30 метеора на час.

Метеорният поток Ета Аквариди е ежегодно космическо събитие. Тази година събитието започна на 19 април и се очаква да продължи до 20 май.

Ета Акваридите се произвеждат от Халеевата комета, официално известна като 1P/Halley. Тя става видима от Земята на всеки 75 до 76 години. Това е единствената по рода си комета, която се вижда с просто око от нашата планета.

За разлика от другите метеорни потоци Ета Акваридите не са причинени от опашката от отломки и прах от Халеевата комета. Вместо това космическите материали, причинявавщи метеорния поток са се отделили от кометата преди стотици години. В момента орбитата, следвана от Халеевата комета, не е достатъчно близо до Земята, за да предизвика метеорен поток.

Метеорният поток Ета Акваридите започна близо до пика на друг метеорен поток, известен като Лириди. Въпреки че Ета Акваридите са доста активни вече повече от седмица, те все още не са достигнали своя връх. Както отбелязва експертът по метеори Робърт Лунсфорд (Robert Lunsford), метеорният поток Ета Аквариди няма конкретна пикова дата. Вместо това броят на метеорите, които произвежда, започва да се увеличава на определени дати.

Ета Акваридите сякаш идват от съзвездието Водолей, по-конкретно от Ета Акварий (Eta Aquarii), една от най-ярките звезди в съзвездието. Точката от която изглежда, че идват метеорите, се нарича радиант.

За тази година скоростта на Ета Акваридите ще започне да се увеличава от ранната сутрин на вторник 5 май. През този период от Земята могат да бъдат забелязани поне 20 метеора на час, съобщава EarthSky.

"Най-голямата активност обикновено се наблюдава около 6 май, когато скоростта им може да достигне 25-30 метеора на час в тропическите райони на Земята", обяснява Лунсфорд в сайта на Международната метеорна организация. „За разлика от повечето големи годишни метеорни потоци, този няма отличителен връх, а по-скоро плато с добри темпове, които продължават приблизително една седмица, съсредоточени на 6 май.“

Максимумът на Ета Акваридите тази година ще съвпадне с появата на луна, малко по-малка от фазата на пълнолунието. Това означава, че яркостта на естествения спътник може да повлияе на видимостта на метеорите.