18 ноември 2018
  •  Говорят медиците

Милиони бактерии и милиарди вируси падат на квадратен метър от небето на ден

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 08 февруари 2018 в 14:5119270
Вирусите и бактериите се връщат на Земята през прашни бури и валежи. Нахлуването на прах от Сахара от Северна Африка и дъждовете от Атлантическия океан. Снимка: NASA Visible Earth

В долните слоеве на атмосферата на Земята има милиарди вируси, които всеки ден падат на повърхността на планетата, съобщават изследователи, цитирани Science Alert.

Те допълват, че това може да обясни защо почти идентични вируси се срещат в географски отдалечени райони.

"Всеки ден 800 милиона вируси на квадратен метър падат на повърхността на Земята, които се намират над граничния планетарен слой, това са 25 вирусa за всеки човек в Канада", - заяви вирусологът Къртис Сътъл (Curtis Suttle) от Университета на Британска Колумбия.

Вирусите се издигат в атмосферата, смесвайки се с прахови частици над сушата и морската сол над морската повърхност.

Сътл и неговият екип се опитват да разберат точно колко вируси се изнасят до надморска височина 2500 до 3000 км.

Те инсталират два колектора на платформи над граничния планетарен слой в Испания, в планините на Сиера Невада, регион под влиянието на глобален прашен пояс.

Те откриват, че има милиони бактерии и милиарди вируси, падащи на квадратен метър на ден в тропосферата.

Скоростта на отлагане за вирусите са 9 до 461 пъти по-високи от нивата на отлагане на бактериите.

Това не означава, че ситуацията е потресаваща - очевидно сме живели с тях досега. А дали един вирус може или не може да оцелее в нова екосистема зависи от това, дали има подходящ приемник.