Миналата седмица астероид едва пропусна Земята и никой не знаеше, че идва

Космически посетител, който никой не очакваше

Ваня Милева Последна промяна на 03 ноември 2021 в 17:01 15631 0

Илюстрация на приближаващ се астероис. Кредит: Pixabay

Астероид с размерите на хладилник, прелетя покрай Земята миналата седмица, но астрономите не знаеха, че обектът съществува часове след като изчезна отново в космоса.

Това бе близко прелитане от космическа гледна точка. Траекторията на космическата скала на 24 октомври я пренесе над Антарктида в рамките на 3000 километра от Земята - по-близо от някои спътници - което го направи третият най-близък астероид, който се приближавал до планетата, без всъщност да я удари, съобщава CNET.

Учените не са знаели за обекта, наречен астероид 2021 UA1, тъй като се е приближил от дневната страна на Земята от посоката на Слънцето, така че сравнително тъмният и малък посетител е останал незабелязан до около 4 часа след като е минал в най-близката си точка.

Но с диаметър от само 2 метра, UA1 е твърде малък, за да представлява заплаха. Дори и да бе ударил Земята, по-голямата част от скалното му тяло щеше да изгори в атмосферата, преди да успее да удари земята.

Кометите и астероидите, които обикалят в рамките на нашия космически квартал, приближавайки се до Земята в рамките на 1,3 астрономически единици (194,5 милиона километра), са известни като близко прелитащи покрай Земята обекти (NEO - near-Earth objects) според Центъра за изследване на такива обекти CNEOS (Center for Near-Earth Object Studies) на НАСА.

НАСА използва телескопи на земята и в космоса за намиране и наблюдение на NEO, за да проследява орбитите им и да идентифицира техния размер, форма и състав и за да определи потенциално опасните обекти като управлява тези усилия чрез координационния офис за планетарна отбрана на агенцията.

За да се определи за опасен един обект, той трябва да има диаметър най-малко 140 м, съобщава НАСА. UA1 може да не е бил достатъчно голям, за да застраши планетата, но какво да кажем за по-големите астероиди, които може да се насочат към нашата планета? НАСА също така проучва отбранителни технологии за защита на Земята от възможни сблъсъци с по-големи космически обекти чрез отклонение.

Тестът за двойно пренасочване на астероиди (DART - Double Asteroid Redirection Test), който трябва да стартира на 24 ноември, ще изпита метод за отклоняване на астероиди чрез удрянето им с високоскоростни дистанционно управлявани космически кораби, заявяват представители на НАСА. Учените ще изпратят космическия кораб DART, който се сблъска с астероида Дидим B (Didymos B), по-малкият от двата обекта в астероидната система Дидим, в която по-големият е с диаметър около 780 м, а по-малката му луна е с диаметър около 160 м.

Схемата на мисията DART показва сблъсъка с луната на астероида Дидим. След удара наблюденията от базирани на Земята оптични телескопи и планетарен радар ще измерват промените в орбитата на спътника около главния астероид. Кредит: NASA/Johns Hopkins Applied Physics Lab

Дидим се е приближил най-много до Земята през 2003 г., когато прелита на разстояние от приблизително 7,18 милиона км, но обикновено обикаля около слънцето точно извън орбиталния път на Земята, според НАСА. Въпреки че Дидим не заплашва Земята, той е с подходящия размер, за да се тества дали сблъсъкът може да тласне опасен NEO достатъчно, за да го отклони от курса му на сблъсък със Земята.

Все пак, за да отклони астероид, НАСА ще трябва да го открие, преди да удари Земята. Ето защо друга мисия, NEO Surveyor, разработва инфрачервен космически телескоп, който може да подобри възможностите за проследяване на опасни астероиди като UA1, които се приближават зад слънцето.

Към днешна дата НАСА е идентифицирала приблизително 27 000 NEO, от които около 9 800 са с диаметър най-малко 140 м, а 890 са с диаметър 1 км, според данни на CNEOS.

Докато UA1 може да е бил относително малък, други астероиди, приближаващи Земята на 2 ноември, са значително по-големи, според Asteroid Watch на НАСА. Тези пет космически скали варират в диаметър от 17 м до 52 м.

За щастие нито един от тези космически обекти няма да приближи в рамките на 829 000 км от Земята, отбелязва НАСА.

Източник: An asteroid barely missed Earth last week, and no one knew it was coming, Live Science.