11 декември 2019
  •  Говорят медиците

Минитюрни паразити всъщност се оказаха роднини на медузите

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 18 ноември 2015 в 00:3036690
Спори на Myxobolus cerebralis в тъканите на заразена сьомга. Снимка: Thomas Wellborn/Wikimedia

Тази седмица в Бюлетин на Националната академия на науките, изследователи от Университета на Канзас разкриха една удивителна трансформация от морски обитатели, подобни на медузи до микроскопични паразити, състоящи се само от няколко клетки.

Изненадващо, секвенирането на генома на Myxozoa, паразити по рибите и други гръбначни, показало, че тези микроскопични организми са от мешестите (Cnidaria) - тип безгръбначни животни, които включват медузи, корали, морски анемонии, хидри и още 19 000 вида предимно морски обитатели.

Дълго време Myxozoa са отнасяли към протисти (най-простите едноклетъчни или колонии, чиято клетка има ядро).

Вляво - спори на Myxozoa. Всяка спора е с размер около 10 микрона. Вдясно медузата Aurelia aurita. Чадърчето й е приблизително 25 см в диаметър или 2500 пъти по-голямо от спорите на Myxozoa. Източник: Вляво: A. Diamant. Вдясно: P. Cartwright

"Това е забележителен случай на изключителна дегенерация на структурата на тялото на животното", заяви Поулин Картрайт (Paulyn Cartwright), доцент по екология и еволюционна биология в Университета на Канзас и главен изследовател на научния проект. "Първо, ние потвърдихме, че те са мешести. Сега трябва да проучим какво се е случило, че са станали такива" - коментира тя за Science Daily.

Геномното изследване показало, че този миниатюрен паразит е най-близък до познатото ни от учебниците типично мешесто - хидрата Polypodium hydriforme.

Хидрата Polypodium hydriforme. Източник: Wikimedia

Променяйки начина си на живот, Myxozoa не само са намалили размера на телата си до няколко десетки клетки, но дори драстично са опростили генома си до необходимия минимум. Средно броят на гените се е снижил до 30% от първоначалните. ДНК на Myxozoa има дължина 22,5 милиона бази, но това е 40 пъти по-малко от ДНК-то на близките им, както се оказва, хидри.