Мисия CaSSIS засне кратерите и каньоните на Марс

Ваня Милева Последна промяна на 14 февруари 2021 в 19:40 5148 0

Кредит ESA/Roscosmos/CaSSIS

Този месец Червената планета навлезе в новата си година, която е 36-та година, и отдавна е изпреварена от Земята в своята орбита около Слънцето.

Разстоянието между Земята и Марс непрекъснато се променя заради различните им скорости около Слънцето, поради което оптималният стартов прозорец за мисии е само веднъж на 26 месеца, когато планетите се сближат най-много.

Мнозина очакват на 18 февруари кацането на марсохода Perseverance на НАСА - най-усъвършенстваното превозно средство, изпращано някога да кацне на друга планета.

Червената планета вече се наблюдава отблизо. От изстрелването си през 2016 г. и последвалото му установяване на орбита около Марс апаратът TGO на ExoMars се използва за изучаване на повърхността на планетата.

Това се случва благодарение на инструмента на ESA на борда на TGO, наречен Система за цветно и стерео повърхностно изображение (CaSSIS - Colour and Stereo Surface Imaging System), който изследва метана и други редки газове в марсианската атмосфера.

Всички публични изображения са лицензирани под Creative Commons CC BY-SA IGO 3.0 и могат да бъдат намерени в пространството на ESA в изображения и са достъпни чрез Планетарния научен архив на ESA (PSA).

Фалшиво цветните изображения се използват от учените, за да обогатят своите знания. Кредит: ESA/ROSCOSMOS/CASSIS

Техническата цел на CaSSIS е да разгледа потенциалните места за кацане за бъдещи мисии - едната е мисията на ESA ExoMars, която трябва да започне през 2022 г.

Но като част от своята научна дейност CaSSIS наблюдава различни минерали, каньони, кратери и други геоложки характеристики на повърхността.

Изображенията, публикувани в Instagram, показват и снегове и прашни бури.

Кратер Мони в басейна на кратера Кайзер. Показани са разликите в състава на повърхностите. Кредит: ESA/ROSCOSMOS/CASSIS

Проф. Николас Томас (Nicolas Thomas) участва в изграждането на инструмента, досега направил повече от 20 000 изображения на Марс с висока разделителна способност, и ръководи проекта в Университета в Берн, Швейцария.

„Способността на CaSSIS да вижда различните слоеве в някои области е много интересна“, споделя той за BBC News.

Наслоени наноси върху хълм в Juventae Chasma. Кредит: ESA/ROSCOSMOS/CASSIS

„Друго, което ми харесва, са забележителните многобройни следи от прашни дяволи на повърхността на Марс.

През последните няколко месеца CaSSIS прави до 300 изображения седмично.

Възможностите на CaSSIS с висока разделителна способност означават, че екипът може да документира минерални и ледени отлагания на повърхността на Марс. Кредит: ESA/ROSCOSMOS/CASSIS

През зимата въглеродният диоксид от атмосферата замръзва на повърхността в райони близо до полюсите на Марс като Sisyphi Planum (на снимката). Кредит: ESA/ROSCOSMOS/CASSIS

Област от заснетата CaSSIS на Червената планета е район близо до Сисифи Толус, където са документирани ледени отложения.

На високите географски ширини се отлагат лед и слана от въглероден двуокис, което може да се види в пукнатините в терена.

Остатъчни отлагания на лед от въглероден диоксид в района на Sisyphi Planum. Кредит: ESA/ROSCOSMOS/CASSIS

Как работи CaSSIS?

Екипът избира конкретни цели от база данни, преди да ги заснеме.

CaSSIS лети над повърхността с около 3 км/сек, така че изображенията трябва да се правят много бързо. Времето за експозиция на изображенията е само 1,5 ms.

„Получаваме около 4,5 метра на пиксел от повърхността от разстояние от около 400 км - така че е все едно да виждаме автобус в Лондон от Ливърпул“, обяснява проф. Томас.

Камерата използва фалшиво цветни изображения, за да обогати своите открития.

Цветовете се различават от това как биха изглеждали за човешкото око, но това помага на екипа на CaSSIS да търси различни минерали, които отразяват слънчевата светлина в различни цветове.

"Искахме CaSSIS да се занимава с наука, затова решихме да не влагаме прости системи в червено, зелено и синьо в системата на камерата, а да оптимизираме цветовете за науката", добавя проф. Томас.

Едно от местата, което екипът на CaSSIS разглежда, е кратерът Джезеро.

Това е мястото, където марсоходът на НАСА Perseverance трябва да кацне следващата седмица, преди да започне търсенето на доказателства за минал живот на планетата.

Това изображение показва район близо до планираното място за кацане на Perseverance, който може да бъде част от бъдещите разходки на марсохода. Кредит: ESA/ROSCOSMOS/CASSIS

Екипът обикновено има четири до шест възможности годишно да снима такива цели като Джезеро.

Пет дни след очакваното кацане на Perseverance, CaSSIS се надява да улови парашута и топлинния щит, изхвърлени по време на кацането.

„Имаме разрешение, така че ако се докосне успешно до повърхността, тогава всичко е наред и трябва да видим топлинния му щит.

„Ако обаче кацне с главата надолу или на някакво грешно място, тогава ще помогнем в търсенето му“, добавя проф. Томас.

Камерата ще продължи да работи от орбита и се планира да подпомага ExoMars за мисията през 2022 година .

Проф. Томас се надява проектът да продължи поне до 2025 г.

Източник: CaSSIS mission: The camera capturing Mars' craters and canyons, Samantha Jagger, BBC News