Многоклетъчният живот е по-стар с 1 млрд години, твърдят китайски палеонтолози

Наука ОFFNews Последна промяна на 19 май 2016 в 12:49 5035 0

Органични фрагменти, извлечени от скални макроскопски фосили на Gaoyuzhuang, показващи добре запазена клетъчна структура. Източник: Maoyan Zhu.

Китайски палеонтолози съобщават за откриването на морски фосили на многоклетъчни животни, датирани от преди 1,56 милиарда години.

Това съответства на средния Протерозой и е около милиард години преди известния "Камбрийски взрив", който се смята за отправна точка за възникването на живите същества от съвременен тип.

Статията "Decimetre-scale multicellular eukaryotes from the 1.56-billion-year-old Gaoyuzhuang Formation in North China" е публикувана в списание Nature Communications.

Както винаги в такива случаи, научната общност е разделена на две части. Някои палеонтолози възторжено приветстват "откритието на века", докато други се отнасят към него с нескрит скептицизъм и излагат аргументи, които да охладят ентусиазма на китайските им колеги.

След първото излизане от първичната супа, животът остава примитивен и едноклетъчен за милиарди години, но някои от тези клетки, в крайна сметка се събират в колонии, разказва Рhys.org

Учените наричат този период "скучният милиард", защото еволюцията изглежда в застой.

Но в един момент се случва друг огромен скок - може би вторият по значимост с появата на сложни организми. Този преход постепенно довежда до всички растения и животни, които някога са съществували.

Точно периодът, когато се появяват ммногоклетъчни еукариотни организми, в които специализираните клетки съдържат оградено с мембрана ядро с генетичен материал, разпалва научните страсти в продължение на много десетилетия.

Новото изследване ще обогати тази традиция.

"Нашето откритие отмества назад във времето с близо един милиард години появата на многоклетъчните еукариоти в сравнение с предишни изследвания," - заяви професор Чжу Маоян (Maoyan Zhu) от Института по геология и палеонтология в Нанкин пред АФП.

Водещият автор на новото изследване, професор Чжу Маоян, съобщава, че сензационното откритие е направено в провинция Хъбей. Там в пластовете седиментни скали от ерата Протерозой от него и неговите колеги са намерени фосили, представляващи плоско клетъчно натрупване в макроскопски количества. Най-големият образец е с големина 30 х 8 см.

"Многоклетъчен живот с бедно разнообразие вече е съществувал в началото на мезопротерозойските морета, но връзка на намерените видове със съвременните остава неясна," - заяви д-р Чжу. - "По-нататъшните изследвания трябва да хвърлят светлина върху устройството на най-древната морска екосистема ".

Изследователите са взели общо 167 проби, приблизително една трета от които могат да бъдат отнесени към един от четирите повтарящи морфологични типа, което демонстрира сложността на тяхната структура.

"Ние получихме убедителни доказателства за началото на еволюцията на организмите, достатъчно големи, за да се виждат с невъоръжено око. Това напълно променя съществуващите знания за ранната история на живота" - обелязва професор Чжу.

"Те не са най-старите еукариоти, но със сигурност са най-старите многоклетъчни еукариоти"- коментира откритието професорът по палеобиология Фил Донахю (Phil Donoghue) от университета в Бристол. - "Самото им съществуване преди 1,56 милиарда години означава, че нивото на кислород по това време е бил достатъчно високо, за да се осигури жизнената дейност на големи организми".

Колония цианобактерии (не са еукариоти) от ранния Протерозой. Източник: Falkowski et al .

Но се появиха и критики. "Няма нищо, което да ни накара да предполагаме, че тези проби са на еукариоти, а не на бактерии" - заяви старши научния сътрудник от Университета на Оксфорд Джонатан Антклиф (Jonathan Antcliffe). Същото мнение има друг изследовател, Абдеразак ел Албани (Abderrazak El Albani) от френския университет в Поатие. Според него, изследването не е достатъчно подробно. "Морфологичните данни сами по себе са съвсем недостатъчни, за да се твърди с увереност дали тези организми са  наистина многоклетъчни еукариоти", - коментира той.