24 август 2019
  •  Говорят медиците

Могат ли маймуни да напишат произведенията на Шекспир

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 09 май 2016 в 08:5024730
Снимка: Wikimedia Commons

Театърът на Шекспир "Глобус" и британците в Twitter решиха да докажат теоремата за безкрайните маймуни.

Авторите на експеримента си поставят за цел да напечатат пълните произведения на Уилям Шекспир с помощта на туитове на реални потребители, съобщава официалния блог на "Глобус".

Според теорията, абсолютно всяка абстрактна маймуна, натискайки случайни клавиши на пишеща машина, рано или късно, ще отпечата какъвто и да е текст, в случая  - пиеса на Шекспир. Според някои вероятността една маймуна случайно да натпечата такава сложна като драма като "Хамлет" на Шекспир е толкова малка, че е малко вероятно да се случи за времето, което е минало от раждането на Вселената. Но за един безкрайно дълъг период от време това събитие ще се случи непременно.

В ролята на "маймуни" в експеримента ще станат реални потребители на Twitter. В театъра има пишеща машина, свързана към интернет. Устройството изчаква, докато някой от потребителите на мрежата публикува туит, съдържащ следващата дума в пиесата и след това я отпечатва. Така, дума по дума, авторите на експеримента очакват да бъдат написани всичките 37 пиеси и 154 сонета на Шекспир.

Експериментът може да се наблюдава на страницата на проекта в Twitter.

Предисторията на теоремата датира от произведенията на Аристотел и Цицерон, среща се и в трудовете на Блез Паскал и произведения на Джонатан Суифт, както и на някои от нашите съвременници. В началото на ХХ век Емил Борел и Артър Едингтън използват теоремата, за да покажат времевите мащаби, в които започват да действат законите на статистическата механика.

Теоремата разкрива неточността на интуитивната ни идея за безкрайност като голямо, но ограничено количество.