Морските динозаври са били топлокръвни като птиците

Наука ОFFNews Последна промяна на 11 май 2016 в 13:16 11637 0

Мозазавър. Реконструкция: Philip Currie

Гигантските морски влечуги от периода Креда - мозазаврите - са били топлокръвни.

До това заключение е стигнала група американски палеонтолози, които са успели да измерят температурата на тялото на изчезналите гиганти.

По този параметър мозазаврите са по-близо до птиците, отколкото до рибите или морските костенурки, смятат изследователите.

Една статия, публикувана в Science през 2010 г., под заглавие  "Регулиране на телесната температура при някои мезозойски морски влечуги" ("Regulation of Body Temperature by Some Mesozoic Marine Reptiles") твърди, че ихтиозаврите и плезиозавритевероятно са били наистина топлокръвни или казано научно "ендотермични животни" и заради метаболизма си поддържат в тялото си температура по-висока от тази в околната среда. Но мозазаврите, според френския изследовател д-р Аурелиен Бернар (Aurélien Bernard) от Университета в Лион и неговите съавтори, са по-скоро студенокръвни, ектотермични същества.

Американските палеонтолози Лин Харел (T. Lynn Harrell Jr) и Алберто Перес-Уерта (Alberto Perez-Huerta) от Университета на Алабама, а също Селин Суарес (Celina A. Suarez) от Университета на Арканзас не са съгласни с работата на Бернар и решават да направят собствено изследване.

Основният метод за определяне на температурата на тялото при двете проучвания е един и същ - така нареченият "протокол δ18OPO4", разкриващ съотношението на различните кислородни изотопи в биогенен фосфат, който е част от състава на вкаменелостите. Но резултатите на учените са диаметрално противоположни. Сравнявайки изотопния състав на зъби от трите вида мозазаври с данни на предварително известните студенокръвни риби Енходус (Enchodus) и със сигурност топлокръвните птици Ихтиорнис (Ichthyornis), американците получили телесна температура от 33,1 градуса по Целзий за мозазавърът Clidastes, 34,3 градуса - за Tylosaurus и 36.3 градуса - за Platecarpus. Температурата на студенокръвните риби Енходус е 28.3 градуса, а на Ихтиорниоса - 38,6 градуса, което добре съответства на съвременните им аналози.

Любопитно е, че при мозазаврите размерът на тялото няма значителен ефект върху температурата им, което означава, че версията за "гигантотермия", присъща на много от големите сухоземни динозаври, в случая на морските влечуги може да се отхвърли.

"Резултатите от нашето изследване потвърждават, че мозазаврите могат да поддържат по-висока вътрешна температура, независимо от температурата на заобикалящата ги морска вода и вероятно са били ендотермични, със стойности на температурите, приближаващи изкопаемите и съвременните птици и превъзхождащи риби и костенурки" - заявиха палеонтолозите в заключение на статията си Endothermic mosasaurs? Possible thermoregulation of Late Cretaceous mosasaurs (Reptilia, Squamata) indicated by stable oxygen isotopes in fossil bioapatite in comparison with coeval marine fish and pelagic seabirds публикувана в списание Palaentology.