28 ноември 2020

Морските костенурки може би бъркат миризмата на пластмасата, изхвърлена в океана, с тази на храна

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 10 март 2020 в 10:05 13800
Костенурка карета Caretta caretta. Снимка: Wikimedia commons

За морските костенурки, пластмасовите парчета отпадък, изхвърлени в океана, може би миришат като храна

Части пластмаса, резултат от човешката дейност, достигат в океаните и всякакви видове морски създания влизат в контакт с тях и понякога ги изяждат. Ново изследване предполага, че това не става случайно. Пластмасата, която престоява в океана, изпуска химични вещества, които за някои водни птици и риби миришат като храна. Такъв пример е диметил сулфида, който се произвежда и от фитопланктона - основен хранителен източник на много морски животни.

Сега в проучване, публикувано в Current Biology, учените съобщават, че костенурките карета Caretta caretta също объркват миризмата на пластмасата с тази на храна.

В рамките на повече от две седмици 15 костенурки карета, държани в аквариуми, са излагани на различни миризми, включително миризмата на чиста вода като контрола, на храна като скариди и на току-що потопена, или престояла в океана пластмаса.

Костенурките не променят поведението си при миризмата на чиста вода и нова пластмаса. Но, когато учените изпускат на повърхността въздух, миришещ на храна, или престояла в океана пластмаса, животните започват да душат повече над водата, което е обичайно поведение при търсене на храна.

Всъщност отговорът към храната и престоялата пластмаса е абсолютно неразличим за учените, което предполага, че пластмасата може да предизвика търсене на храна в морските костенурки. Това може да обясни и защо те често ядат пластмаса или се заплитат в отпадъци, което е опасно за тях.

Новото изследване потвърждава отново колко широка група морски животни могат да объркат пластмасовите отпадъци за храна.

Източник: Science news - Sea turtles may confuse the smell of ocean plastic with food