23 октомври 2019
  •  Говорят медиците

Морските слонове помагат на учените решат една от тайните на Антарктика

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 27 август 2016 в 09:0032020
Снимка: Clive R. McMahon

Морските слонове помогнаха на учените да доказват, че прясната вода от топящите се шелфови ледници на Антарктика забавя процесите, отговорни за образуването на дълбоките океански течения. Тези течения, от своя страна, контролират температурата на земното кълбо, обяснява сайтът рhys.org.

Резултатите от изследването, водено от д-р Гай Уилямс (Guy Williams) от Института по морски и антарктически изследвания и антарктически климат и екосистеми, са публикувани в списание Nature Communications.

"Антарктика и Южния океан са като биещо сърце, стимулиращи образуването на дълбоки и силни течения от студена вода, които управляват глобалното смесване на океанските води и регулират атмосферните температури", заяви д-р Уилямс.

Според учените, проявата на тези течения ще се забави с увеличаването на скоростта на топене на шелфовите ледници в Антарктика.

"Тези течения започват от местата на интензивно образуване на морски лед около Антарктическия континент през зимата, което създава студена, солена и плътна вода, която потъва и се влива далеч от континента в огромни обеми.

"Ако това отслабне изтензивността на тези потоци от Антарктика, това ще доведе до промени в глобалните океански циркулационни модели, което може на свой ​​ред да предизвика промени в глобалния климат."

Как са помогнали морските слонове на изследователите?

От 2011 г. учените започнали да закачат на животните океанографски сензори. Когато морските слонове изплуват на повърхността, датчиците предават информацията обратно до брега през сателит. Тези океанографските данни се използват и за изследвания на поведението на самите животни.