12 декември 2019
  •  Говорят медиците

Мощни урагани на Венера ускоряват въртенето на планетата

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 20 юни 2018 в 00:0035560
Нови изследвания показват, че дебелата атмосфера на Венера, показана в изображението от космическия апарат "Акацуки" на японската космическа агенция, може да ускори въртенето на планетата. Damia Bouic, DARTS, ISAS, JAXA

Сблъсъкът на силните урагани с планинските вериги на Венера създава стабилни атмосферни структури и се отразява на въртенето на планетата.

Най-близката съседка на Земята е известна с жестокия си нрав. Атмосферата й е 90 пъти по-плътна от земната и създава екстремен парников ефект и мощни, незатихващи урагани. Годината тук продължава 225 дни, докато местният ден е 243 земни дни. Но ураганите са много по-бързи от въртенето на планетата - вятърът прави пълен оборот около планетата само за четири земни дни. Тези постоянни и силни урагани оказват влияние върху планинските върхове на повърхността на Венера, което води до появата на стабилни структури в атмосферата и дори засяга въртенето на планетата.

Това изследване е публикувано в списание Nature Geoscience.

Симулациите на планетарния учен Томас Наваро (Thomas Navarro) и колеги му от Университета на Калифорния в Лос Анджелис са първите, които показват странна стационарна вълна с около 10 хиляди километра дължина, заснета в горните слоеве на атмосферата от японската сонда "Акацуки" през 2015 г, припомня Science news. Още тогава учените предполагат, че тя възниква от сблъсъка на силните атмосферни течения с планинските хребети. Подобни явления се наблюдават на Земята, когато въздухът преминава през планинински вериги, но те обикновено се разсейват бързо, а и противоположните ветрове ги разрушават. Атмосферата на Венера се върти много по-бързо от самата планета и в една и съща посока, така че вълните могат да се задържат дълго време.

"Тази работа е много интересна", коментира планетарният учен Тецуя Фукухара (Tetsuya Fukuhara) от Университета "Рикио" в Токио, един от изследователите, открили атмосферната вълна. Изследването помага да се обясни откъде идва вълната и се обръща внимание на влиянието на повърхностните характеристики върху атмосферата на Венера, което е "най-важният проблем в атмосферната наука на Венера".

Освен това, изчисленията показват, че налягането, което създава атмосферата, движеща се по-бързо от самата планета, влияе на въртенето й. Данните показват, че 243-дневния оборот на Венера може да се различава един от друг с няколко минути. Това може да се дължи не само на неточността на измерванията, но и на влиянието на ураганите, които ускоряват въртенето - както и на привличането на Слънцето, което може да го забави до известна степен. Играта на тези сили създава малки колебания в продължителността на местните денонощия.

Движението на атмосферата на Венера над планините на повърхността на планетата създава дъгообразна вълна, която се простира от полюс на полюс в това изображение от "Акацуки". PLANET-C

"Венера е най-близката планета до Земята", коментира Наваро, "но въпреки това нейната гореща, дебела, токсична атмосфера я прави много чужда. Бихме искали да разберем какво има вътре".