24 юли 2019
  •  Говорят медиците

Мозъчните клетки, отговорни за зрението, могат да разпознават форма и цвят едновременно (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 02 юли 2019 в 13:117730
Снимка: pixabay

Някои нервни клетки в мозъка изпълняват повече от една функция, отговаряйки едновременно на цвета и формата на обекти, според данните на ново изследване върху 4 000 неврона в зрителната система на макаци, публикувано наскоро в списание Science.

Клетките, отговорни за зрението, са разположени в задната част на мозъка и досега се смяташе, че всяка може да обработва само по един аспект на наблюдавания обект - цвят или ориентация. Някои учени смятат, че тези аспекти се свързват от други мозъчни клетки на по-късен етап от обработката на образа, за да се получи пълно изображение. Резултатите от новото изследване, обаче, противоречат на тази теория.

При изследването, четири макака гледат серия изображения, съставени от линии, движещи се по екран. Всеки път тези линии са оцветени в един от 12 цвята и се движат под определен ъгъл, създавайки ефект, подобен на въртящ се двуизмерен цилиндър.

Използвайки генетична техника, която кара невроните да светят, когато са активни, учените наблюдават активността на клетките в зоната на зрението. Тази област от мозъка, наречена V1, е едно от първите места, на които се интерпретира зрителния сигнал. Повечето клетки, които имат "любим цвят", т.е. проявяват при него по-голяма активност, също имат и "любима" ориентация на линиите, откриват учените.

Източник: Science news - Vision cells can pull double duty in the brain, detecting both color and shape