20 септември 2020

Мозъците на астронавтите променят мястото си в черепа при престой в космоса

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 11 септември 2020 в 13:50 24860
Промените в мозъка преди полета, след него и при проследяване след 7 месеца. А) Сравнение преди и след полета; В) Сравнение след полета и 7 месеца по-късно. Снимка: Steven Jillings et al./ Science Advances 2020

Серия от проведени образни изследвания на мозъците на руски космонавти показва, че дългото време, прекарано в космоса, може да предизвика особени временни промени в човешкия мозък. Новото интригуващо изследване е публикувано в списание Science Advances.

Голям екип от невроучени от няколко водещи европейски университета открива, че при дългите мисии на Международната космическа станция (МКС), мозъците на астронавтите временно се реорганизират, но за щастие това не оставя трайна щета. Тези изменения трябва да бъдат проучени по-задълбочено, но са положителен знак за възможността за осъществяване на по-дългосрочни мисии в космоса в бъдеще.

В последните няколко години се провеждат редица изследвания, които показват, че времето, прекарано в условия на микрогравитация, може да предизвика различни биомедицински промени, включително влошаване на зрението, намалена костна плътност и подуване на мозъка.

В новото изследване учените анализират стотици изображения от сканиране на мозъците на 11 мъже космонавти, които разкриват, че всъщност мозъците им се преместват в различно място в черепа от нормалното и около очите се натрупва течност, която е и причината за влошеното зрение.

За щастие изследователите откриват и че тези промени се връщат към нормалното около седем месеца след завръщането на Земята. Така че дори и още да не знаем какъв ефект върху човешкото тяло би имало пътуване в открития космос, докато не се осъществи такова, учените поне са сигурни, че измененията, причинени от настоящите условия на престой в космоса, са обратими.

Източник: Futurism - ACCORDING TO SCANS, ASTRONAUT BRAINS “REORGANIZE” DURING SPACE TRAVEL