Може ли с мисъл да променяме материята? За пръв път има метод, който да даде отговор

НаукаOFFNews Последна промяна на 30 май 2017 в 12:21 32751 6

Учен предлага метод, с който да се проверят границите на квантовата механика и дали човешкото съзнание влияе на физическия свят, съобщи New Scientist.

Идеята се базира на "призрачното действие на разстояние" или квантовото вплитане. Това е предположението, че две частици остават свързани като споделят свойствата си независимо от разстоянието като измерването на състоянието на едната мигновено се отразява на състоянието на другата. Преди сто години Алберт Айнщайн заяви, че това не е възможно и физиците търсят начини да го опровергаят и досега.

За да тества квантовото заплитане физикът Джон Бел предложи един мисловен експеримент през 1964 г. Да си представим двойка вплетени частици, едната отива в точка А, а другата - в точка В. Ако измерването на спина на частицата А показва, че е насочен нагоре, тогава другият прибор ще покаже, че спинът на частицата В е насочен надолу. Ако установим, че спинът на A е насочен надолу, можем да предвидим, че спинът B е насочен нагоре. А + В се допълват взаимно - те са свързани, общият им спин е уравновесен.

Настройката на приборите - например дали да ще измерят спина на частицата в посоката на 45 или -45 градуса - е избрана с помощта на генератори на случайни числа и по такъв начин е невъзможно в момента на измерването в точка А да се знаят настройките в точка В (и обратно) по време на измерването.

Експериментът на Бел. Източник: APS/Alan Stonebraker

Извършени са множество измервания на вплетени двойки. Ако квантовата физика е правилна и е реално "призрачното действие на разстояние", резултатите от тези измервания ще бъдат съответстват в много по-голяма степен, отколкото ако Айнщайн бе прав. Всички досегашни опити досега подкрепят квантовата физика.

Сега Люсиен Харди (Lucien Hardy) от Института Периметър в Канада предполага, че измерванията при А и В могат да бъдат контролирани от нещо, което може потенциално да бъде различно от материалния свят - човешкия ум.

"[Френският философ Рене] Декарт пусна идеята за тази двойственост на дух-материя, [където] съзнанието е извън обикновената физика и се намесва във физическия свят", отбеляза Харди.

Експериментът дух-материя

За да провери своята идея Харди предлага да се приложи експеримента на Бел в сайта arXiv с участието на две групи от 100 души, разделени от 100 километра. Всеки ще бъде закачен към машина за ЕЕГ, и сигналите от слушалките ще се променят свойствата на устройствата на всяко място, преди частиците са пристигнали.

На всеки край, на всеки от 100-те души са закачени ЕЕГ устройства, които могат да регистрират мозъчната им дейност. Тези сигнали ще се използват, за превключване на настройките на измерителните прибори за А и В.

Идеята е да се извърши изключително голям брой измервания в А и В и се екстрахира малка фракция, в която сигнали ЕЕГ предизвикани промени в настройките на А и В след частиците отиде първоначалното си положение, но преди пристигането и бяха измерени ..

Ако размерът на корелация между тези измервания не са в съгласие с резултатите от предишни тестове Bell, това предполага нарушение на квантовата теория, намеквайки, че измерванията на А и Б се контролира от процеси извън обсега на стандарт физика.

Ако резултатите се съгласуват с теста на Бел, това ще подкрепи квантовата теория. Ако това не стане, ще означава, че измерванията са повлияни от нещо извън стандартната физиката - може би от човешкият ум.

"Радикалната възможност, която искаме да проучим, че когато за определяне на настройките се използват хора, може да се очаква да се види нарушение на квантовата теория", пише Харди в своята публикацията . "Такъв резултат, макар и малко вероятен, ще бъде изключително важен за нашето разбиране за света".

"[Ако] видим нарушение на квантовата теория в системи, които биха могли да се разглеждат като съзнание, човешко или животинско, със сигурност ще бъде вълнуващо. Аз не мога да си представя по-поразителен резултат от експеримент във физиката от този", заяви Харди.

Източник: First Things

Какво би могло да означава това?

Подобно заключение се повдигне дебат за съществуването на свободната воля.

Това би означавало, че е човешкото съзнание (разум) не е направено от същата материя, която се подчинява на законите на физиката. Това означава, че разумът може да е над законите на физиката със свободната си воля. Подобен резултат би позволил на физиците за първи път да се приближат до проблема за съзнанието. "Това няма да реши проблема, но категорично ще подкрепи въпроса за свободната воля", заяви Харди.

Така или иначе физиците искат да се осъществи този експеримент. "Има огромна вероятност, че нищо особено няма да се случи и че квантовата физика няма да се промени", отбелязва Никола Жизе (Nicolas Gisin) от Университета в Женева. "Но ако някой извърши експеримента и получи изненадващ резултат, наградата ще е огромна. Това ще бъде първият път, когато ние, учените, ще можем да се докоснем до проблема на съзнанието".

Draven Filosoff