Можем ли да уловим междузвездния астероид Оумуамуа? (видео)

Разбира се, най-голямото препятствие към Оумуамуа е скоростта

НаукаOFFNews Последна промяна на 26 ноември 2017 в 09:14 25784 0

Астероидът Оумуамуа в представите на художник. ESO/M. Kornmesser

Не всеки ден междузвезден астероид прелита през Слънчевата система. Всъщност едва наскоро, през октомври 2017 г., когато астрономите забелязаха астероида 1I/2017 U1 (Oumuamua, Оумуамуа) за пръв път е регистриран такъв обект.

Екип от изследователи и инженери не иска да пропусне възможността да го настигне и да го проучи. Проектът е наречен "Project Lyra".

Групата е наречена Институт за междузвездни изследвания (Insitute For Interstellar Studies - i4is). В доклад, публикуван на arXiv, те разглеждат различните начини, по които може да се настигне и проучи този рядък обект.

Това е малко луда идея, но си заслужава. Като се има предвид междузвездния произход на Оумумауа, той се отличава от всичко, което човечеството някога е наблюдавало.

Обектът е силно удължен. Учените знаят сега, че Оумуамуа грубо е с форма на пура и е с дължина около 400 метра и може би 10 пъти по-дълъг, отколкото широк. Това съотношение е по-голямо, отколкото на кой да е астероид, наблюдаван в Слънчевата система и може да ни даде нови идеи за това как могат да изглеждат тези тела в други планетни системи. Наблюденията на Европейската Южна обсерватория (ESO) показват, че астероидът е тъмно червен и вероятно е каменно тяло с голямо метално съдържание. Според изчисленията на учените, Оумумау долетя до нас от звездата Вега на съзвездието Лира с умопомрачителна скорост.

Изследването на астероида може да ни разкаже повече за звездната система, в която се е образувал, както и за други междузвездни астероиди, проникващи в  Слънчевата система.

Но да се осъществи тази идея ще бъде много по-сложно от кацането на сондата Philae на кометата 67P/Чурюмов-Герасименко.

Без съмнение най-голямата пречка по пътя към Оумуамуа е неговата скорост. Кометата 67P се върти около Слънцето, така че няма къде да ни избяга, а Оумумауа се отдалечава от Слънцето и накрая ще напусне завинаги нашата система.

Освен това, откакто прелетя покрай Слънцето, астероидът увеличи своята скорост и на 20-ти ноември 2017 година тя е вече около 138 хиляди километра в час. Очаква се астероидът да достигне орбитата на Юпитер през май 2018 година.

На космическия апарат Rosetta бяха нужни 10 години, за да долети до кометата 67P на 510 милиона километра от Земята. Сондата Juno пътуваше към Юпитер 5 години, преодолявайки разстояние от около 588 милиона километра.

Даже скоростта на космическият апарат New Horizons, който счупи рекорда за стартова скорост (58 536 километра в час), и скоростта на Voyager-1, най-бързият направен човека апарат, напускащ Слънчевата система със скорост 61 200 километра в час, са значително по-бавни от текущата скорост на Оумуамуа.

Пътят на New Horizons, NASA

Очевидно е, че колкото по-рано бъдат стартирани сондите към Оумуамуа и колкото по-висока е тяхната скорост, толкова по-бързо ще настигнат обекта. Но като се има предвид, че текущите технически възможности не позволяват да се развие необходимата скорост, ще са нужни пет до 30 години разработки. Тогава най-реалистичната дата за старт е 2027 година с продължителност на полета 15 години със скорост не по-малко от 134 640 километра в час (34,7 километра в секунда).

Но даже ако сондите догонят Оумуамуа, това ще стане на разстояние от 100 до 200 астрономически единици от Земята в зависимост от стартовата скорост, което значително ще усложни задачата за предаване на данни и ще изисква ядрени източници на енергия.

Освен научния интерес да се съберат данни от междузвезден обект, задачата за достигане на астероида е важна сама по себе си и би могла да разшири текущия технологичния обхват за изследване на космоса, казват участниците от проекта.

Възможно е разработваните сега технологии в рамките на проекти като "Solar Sail Demonstrator" и "Breakthrough Starshot" ще позволят на сондите да развият необходимата скорост, за да "уловят" изплъзващия се астероид. Но пък може би е по-просто да се подобри системата за откриване и да не гоним Оумуамуа, а да се опитаме да хванем следващия астероид, който се приближава към Слънцето?