12 декември 2018
  •  Говорят медиците

Мравешкият "кръг на смърта" около един iPhone (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 11 октомври 2018 в 00:0066570

Защо мравките започват да обикалят около iPhone, лежащ на земята, точно когато звънва?

Отговорът на загадката на едно станало популярно видео може да се крие в особеностите на химическия език на мравките.

Публикуваното през 2015 г. видео, в което се виждат как мравките започват да се движат в кръг около iPhone, веднага след като приеме повикването, пак привлече интерес в края на миналата седмица.

Сега вниманието се насочи отново към видеото заради представянето на различни обяснения за странното поведение на насекомите.

Авторите на канала ViralVideoLab, където се появи първият видеоклип, обясняват този поход с "електромагнитните вълни" на входящото обаждане, но всъщност не е ясно какво имат предвид. Радиовълните заобикалят всичко, включително и мравките постоянно и защо насекомите реагират точно на този входящ сигнал, а не на другите, изпълващи ефира, е неясно.

Ентомологът от Университета на Нова Англия, Найджъл Андрю (Nigel Andrew) обяснява, че мравките имат магнитни сензори, които насекомите използват за ориентация. Всъщност, някои видове, например, южноамериканските мравки-листорези Atta colombica) се ориентират в магнитно поле с помощта на органи, разположени в антените им. Но на първо място, не е известно какъв вид мравки се движат на видеото и на второ място е малко вероятно смартфонът да създава колебания на магнитното поле, които могат да повлияят на поведението на мравките дори на конкретния вид.

Но оказа се, че подобно явление, но без телефон, вече е наблюдавано. Наричат го "спирала на смъртта".

Мравките са със слабо зрение и разчитат предимно на обонянието и осезанието си, а понякога обонянието може да им изиграе лоша шега. В търсене на храна една мравка освобождава миризливо вещество, феромон, така че другите мравки да я последват. Ако една мравка загуби своя източник на миризмата на храна, тя случайно може да попадне на собствените си следи и да ги последва, оставяйки още повече феромони.

Усещайки феромона, и други мравки се присъединяват към кръга, засилвайки химическия сигнал. Мравките решават, че следват все по-ясна следа, докато всъщност вървят в кръг, докато умрат от изтощение.

Понякога стотици и хиляди насекоми попадат в капана.

Най-големият мравешки кръг на смъртта е наблюдаван от американския пътешественик Уилям Биб през 1921 г. в Гвиана - диаметърът му е 635 метра и продължава около 2 дни.

Може би с мравките, които се разхождат около iPhone, се е случило нещо подобно, а образуването на кръга съвпада с телефона и позвъняването му случайно.

10 декември 2018 в 10:45