24 май 2018
  •  Говорят медиците
Какво чувате, когато слушате аудиоклипа Яни/Лоръл?
Яни
Лоръл
Нито Лоръл, нито Яни
И двете!
резултати

Мравките лекуват своите ранени събратя (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 15 февруари 2018 в 00:1529670
Снимка: Wikimedia Commons

Учени за първи път наблюдават работата на мравките - "медицински сестри", които лекуват и връщат в строя ранените и загубилите крайниците си войници.

За своите наблюдения изследователите съобщиха в списанието Proceedings of the Royal Society B.

Учени за първи път наблюдават работата на мравките - "медицински сестри", които лекуват и връщат в строя ранените и загубили крайници войници.

Големите африкански мравки Megaponera analis не са най-добрите строители и не отглеждат листни въшки, те са "народ на воини" и хищници. Те нападат термити, над чиито гнезда устройват масови нападения. Групи от няколкостотин войници нападат бързо и жестоко, отнасяйки ларвите и телата на възрастните си враговем за да ги изядат.

Термитите обаче не са беззащитни и отчаяно се защитават, а мощните им челюсти нанасят много опасни ухапвания. Загубата на един или повече крайници за мравките е нещо обичайно.

Изследователите забелязват, че ранените мравки използват специален феромон, с който призовават своите събратя, а други мравки ги вкарват в мравуняка.

В новата работа учените описват работата на "мравешките санитари", след като ранените мравки са били отведени в гнездото.

Във видеозаписа, направен от учените се вижда как действа мравката - "медицинска сестра" - за няколко минути тя "облизва" раните на войника. Експериментите показват, че тази процедура наистина им спасява живота. Изгубилите крайници мравки, които не преминат през такова "облизване", умират в 80% от случаите в рамките на няколко часа след нараняването. Напротив, тези, които са "лекувани" навреме, оцеляват с вероятност около 90%.

На самото бойно поле мравките решават за кого си струва да се полагат усилия за лечение и може да се възстанови и върне в строя. Мравките не взимат сериозно ранените или тези, които вече са загубили петия си крайник. Нещо повече, самите вече смъртоносно ранени мравки се отместват настрани, за да не пречат на спасяването на леко ранените си другари.